Műtárgy

Egy talpalatnyi kortárs Angyalföldön

A válságnak a kortárs művészeti piacra gyakorolt hatását még nehéz megmondani. A műtárgypiac felső régiójának vannak tartalékai, de félő, hogy a kisebb galériák közül sok tönkremehet.

Az angyalföldi művészeti központ, a Budapest Art Factory alapítói a koronavírus-járvány miatt idén lemondták az összes nemzetközi programjukat, de ráerősítettek az alkotói munkára, és bíznak benne, hogy a krízis elmúltával újra bekapcsolódhatnak a nemzetközi közegbe.

A 2006-os alapítású Art Factoryt három professzionális festőművész viszi: Kucsora Márta, Szász Sándor és Juhász Dóra. A 600 négyzetméteres ipari csarnokban kilenc műtermet alakítottak ki, az itt alkotók között van Budapesten élő amerikai, brit és szlovák művész is. Már 2013-tól szerveznek nemzetközi művészeti rezidenciaprogramot, amelynek keretében a szakmában elismert alkotókat hívnak meg egy-egy hónapos alkotómunkára, illetve az azt követő egyéni kiállításra. Hazai és nemzetközi galériákkal állnak kapcsolatban, az értékesítést a galériákra bízzák. A Duna Aréna szomszédságában, a Vizafogón található Art Factory csarnokban a kiállítások mellett szakmai beszélgetéseket, műterem-látogatásokat is rendeznek. A rezidenciaprogram keretében olyan alkotókat hívnak meg Budapestre, akik a kortárs nemzetközi színtéren magasan jegyzett, elismert művészek. Ilyen volt Andy Denzler, Caroline Walker, John Chiara, Liz Nielsen, Christopher Orr, Sayre Gomez, Max Frintrop, Liliane Tomasko, Vladimir Potapov és a Crocodile Power művészduó.

Nagy ajándék a velük töltött minőségi idő, és az, hogy láthatjuk őket dolgozni. Megfordítottuk a rezidencia megszokott irányát, nem mi megyünk el, hanem idehívjuk a világot. Mindannyian családos emberek vagyunk, ez sokkal élhetőbb nekünk is, és nem kell lemondani a nemzetközi kapcsolatépítésről sem

– mondta Kucsora Márta.

A Duna Aréna szomszédságában, a Vizafogón található Art Factory csarnokban a kiállítások mellett szakmai beszélgetéseket is rendeznek
Fotó: Art Factory

Szász Sándor szerint a rezidenciaprogram emberi és szakmai hozadéka az, ami felbecsülhetetlen értékű, hiszen az alkotófolyamat közben megosztott szakmai tapasztalatokat máshonnan nem lehet begyűjteni. Számos, új utakat nyitó külföldi galériás kapcsolatot köszönhetnek az ide érkező művészeknek. A rezidenciaprogram minden résztvevőjének térítésmentesen a rendelkezésére bocsájtják az Art Factory egyik műtermét, és egy Budapesten élő francia–magyar gyűjtőházaspár jóvoltából a lakhatásukat is biztosítják. Csupán az alkotáshoz használt anyagokra kell saját forrásokat felhasználniuk. „Ez egy közösség, együtt kávézunk, beszélgetünk, kiállításokra járunk, megmutatjuk a várost az itt dolgozó külföldi alkotóknak, és ha hazamennek, akkor sem szakad meg a kapcsolatunk” – mesélik az alapítók. Idén a koronavírus-járvány miatt elmarad a teljes program, minden eseményt eltoltak egy évvel. Az Art Factory fizikai látogatottsága beesett, ugyanakkor a virtuális látogatottsága megnőtt, és a nemzetközi galériákkal és művészekkel való kapcsolata továbbra is intenzív. A válságnak a kortárs művészeti piacra gyakorolt hatását még nehéz megmondani.

A műtárgypiac felső régiójának vannak tartalékai, hiszen az elmúlt tíz év a felfutásról szólt, de a kisebb galériák esetében félő, hogy sokan tönkremehetnek, ha sokáig tart és elmélyül a krízis.

Jelenleg mind a három alapító a saját művészetére koncentrál. Kucsora Márta a Kálmán Makláry Fine Arts Galériában az év végi kiállításra készül, Szász Sándornak Kínába van egy (némileg bizonytalan) meghívása. Juhász Dóra – aki a Képzőművészeti Egyetemen szerzett diplomája előtt a londoni Chelsea College of Fine Art festő szakán is tanult – a Viltin Galéria művésze. Mindhárman szerepelnek egy-egy festménnyel a Műcsarnok Szabadjáték című kiállításán.

Art Factory műtárgy
Kapcsolódó cikkek