Műtárgy

Digitális forradalom zajlik a műkereskedelemben

Az Artprice műkereskedelmi jelentése szerint az online aukciók forgalma dinamikusan nő. A BÁV arra számít, hogy a bizalomerősödés a műtárgyvásárlási tervekben is lecsapódhat.

Az eddigi legnagyobb, 330 művet tartalmazó grafikai árverését rendezi szerdán a BÁV. A hagyományosan kedvezőbb árú, ezért széles réteget megszólító aukciót közönség nélkül rendezik meg, licitálni az Axioart oldalán lehet. Május 5-én pedig a második online nagyárverését is megrendezi a társaság.

A grafikai anyag a 16. századtól a napjainkig tartó időszakot öleli át.

Licitálni lehet majd középkori kivégzéseket ábrázoló rézkarcokra, Zichy Mihály erotikus rajzaira, Deim Pál, Hencze Tamás, Gyarmathy Tihamér absztrakt alkotásaira, ezenkívül Schönberger Armand, Kádár Béla, Egry József egyedi rajzaira, akvarelljeire. Az amerikai művészetet többek között a Playboy grafikusának, Patrick Nagelnek a jubileumi plakátja és Aldo Luongo fesztiválhangulatot árasztó Dixieland című litográfiája képviseli. A májusi 5-i online tavaszi aukció nem csak a gyűjtőknek kínál izgalmas darabokat, megfizethető árú ékszerekre (gondolva a ballagásokra, májusi esküvőkre és a nyári szezonra), festményekre és műtárgyakra is lehet licitálni.

A Tiffany & Co. egyik leghíresebb tervezőjének, Elsa Perettinek egy letisztult arany nyaklánca 100 ezer forintról indul, figyelemre méltó darab.

Az utóbbi években a színes drágakövek voltak a slágerek, nem véletlen, hogy az aukció egyik kiemelt tétele egy gyémántokkal övezett, 4,5 karátos, csepp formájú smaragddal ékített nyakék.

Különleges eljegyzési gyűrű lehet a 2,44 karátos briliánssal ékített szolitergyűrű, amelynek kikiáltási ára 440 ezer forint. A spanyol királyi udvar ötvösének, Pedro Duránnak a fagylaltoskelyhei vagy az irizáló üvegeivel hódító, az 1910-es évekből származó pesti bóléskészlet is kiemelkedik a műtárgyak közül. Az asztali ezüstök kategóriájában különleges a 300 ezer forintról induló firenzei rokokó kaviártartó delfineket formáló lábakkal. A porcelánoknál egy 100 ezer forintos kikiáltási áron induló, 1900 körül készült nagy méretű japán dísztál iránt várható felfokozott érdeklődés.

Fotó: BÁV

A Zsolnay-választékból két ritkaságot emelnek ki a szakértők: egy egyiptomi hatású art deco díszvázát és egy 19. század végi népies díszkorsót. A BÁV missziójának tekinti, hogy teret adjon a modern Zsolnay kerámiáknak is, ilyen T. Surányi Anna nyolcvanas évekbeli varia vázacsaládja, az 1990 körül készült, limitált kiadású szecessziós szivarváza és díszedény vagy a legfrissebb, a 2015-ben Andrási Edina tervei alapján megalkotott díszváza, amely már a Zsolnay-gyár jövőjébe enged bepillantást. Az aukció legdrágább tétele a 70 darabos festményanyagból kerül ki, Spányik Kornél Vasárnap délután című alkotása 2 millió forintos kikiáltási áron indul.

Nemzetközi kitekintésben az Artprice 2020-as műkereskedelmi jelentése szerint

az online aukciók forgalma dinamikusan nő.

A műkereskedelem tavaly a veszteség minimalizálása miatt az online felé fordult.

A távolságtartás digitális forradalomhoz vezetett.

A távoli árverés (remote auctions) lett az új bevett megoldás, néhányan a teljesen online aukciót választották (online only), amelyen még aukcionáló sincs.

Az első lezárások idején nagyszámú fiatalabb vásárlóerő is megjelent a piacon, ettől az új rétegtől származott a vásárlások 76 százaléka.

A BÁV a műtárgybefektetési index elkészítésekor az online vásárlási szokásokról is felmérést készített, ebből kiderült, hogy a 300 ezer forint feletti bruttó jövedelmű háztartások háromnegyede vásárolt online 2020-ban, nagyobb összeget a magasabb jövedelmű, diplomás és az idősebb, 50–69 éves korcsoportok költöttek. Nem a kényelem a döntő, hanem az ismertség. Egyre emelkedik a bizalom az online vásárlás iránt, különösképp a nők körében. A BÁV arra számít, hogy a bizalomerősödés a műtárgyvásárlási tervekben is megjelenhet.

online árverés digitális forradalom Artprice műtárgy árverés műkereskedelem digitalizáció BÁV grafikai árverés aukció fiatal vásárlóerő generációváltás
Kapcsolódó cikkek