BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szupervonattal támad a Siemens

A Siemens évtizedek óta gyártja a világszerte ismert ICE-flottát. Most a német konszern egy olyan szupervonatot mutatott be, amely szakít az eddigi hagyományokkal, és nem használja tovább a hárombetűs rövidítést. Nem véletlenül.

Új fejezetet nyitott a Siemens a gyorsvasúti közlekedésben, amikor a héten a krefeldi bázisán bemutatta a legújabb szupervonat konstrukcióját, amely Valero Novo néven fut. A típus tulajdonképpen a világhírű ICE-generációk új családtagja, de a jól ismert rövidítés ezúttal elmaradt. Nem véletlenül, hiszen a termékkel a konszern az eddigiekhez képest merőben más piacokra kíván betörni.

Az expressz papíron 360 kilométer per órás sebességre képes, és 30 százalékkal kevesebb energiát használ majd fel, mint az elődei. Ennek hátterében egy kisebb német mérnöki csoda áll: a szerelvényt olyan eljárással építették meg, amely 15 százalékos csökkenést eredményezett az össztömegben. Sabrina Soussan, a Siemens mobilitásüzletág-vezetője nem titkolt büszkeséggel jelentettea bemutatón, hogy „a Valero Novo a cég elmúlt öt évének minden innovációját felvonultatja”.

További meghatározó küszöbszám, hogy az új Siemens vonat bekerülése 20 százalékkal olcsóbb, mint a korábban gyártott ICE-k. Fontos jellemzője, hogy egy sajátos megoldást alkalmaz, amely az „üres cső” fantázianévre hallgat. A lényege, hogy nincs fixen kialakított beltere, azt a megrendelő saját igényei szerint építik meg. Ennek nemcsak az exkluzivitás az előnye, hanem az is, hogy a rendelkezésre álló felület 10 százalékkal nőtt. A Siemens tényleg nem aprózta el a fejlesztést: olyan mesterséges intelligenciát is telepítettek a szerelvénybe, amely felismeri a sínek hibáit, és jelzi is őket. Ettől azt várják, hogy a nem várt hibákból fakadó késések visszaszorulnak majd.

Ugyanakkor a Siemens nem dőlhet hátra az új csúcsvonattal a portfóliójában, hiszen a Távol-Kelet néhány év alatt elrobogott a német óriás mellett, és időközben a China Railway Rolling Stock Corpora­tion (CRRC) lett a világ legnagyobb vasúti gyártója. A Kínában vagy Japánban futó szerelvények hosszú ideje képesek a 350 kilométer per óra feletti sebességre, vagyis nem a gyorsaság az a tényező, amely kapcsán a Valero Novo labdába rúghat. A piacok visszahódításának kulcsa a vonat fenntartása lehet, amely harmadával alacsonyabb az eddigi konstrukciókhoz viszonyítva.

A kérdés csak az, hová tudja eladni a Siemens a luxustermékét. A hírek szerint ugyan tárgyalnak a német vasúttal, de a cégnek aligha lesz pénze rendelni az új vonatból, hiszen 2023-as leszállítási határidővel 119 darab ICE 4-es szerelvényt rendelt meg 5,3 milliárd euró értékben. Vagyis a Siemens elveszítheti legfőbb értékesítési bázisát, ezért iparági pletykák szerint az amerikai és az ázsiai piacok felé fordulna. De nem csak ezért bizonytalan, hogy a Valero Novo be tudja-e futni azt a pályát, amelyre a képességei szerint alkalmas lenne. A Siemens és a francia Alstom fúziója 2019-re megtörténhet, utóbbi viszont 2020-ban mutatja be a saját szuperexpresszét, vagyis a német csúcsvonatnak házon belül is meg kell küzdenie a No. 1. pozícióért.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.