Huszonöt százalékos vámot vetünk ki az Európai Unióból érkező autókra – jelentette ki Donald Trump egy nyugat-virginiai kampánygyűlésen. Az elnök beszédében azt állította, hogy az Egyesült Államoknak 151 milliárd dolláros külkereskedelmi hiánya volt tavaly az EU-val szemben, ami valójában 101 milliárd dollár volt, és – a MarketWatch beszámolója szerint – valótlan az a kijelentése is, hogy az autókra kivetett vámokkal a deficitet 151 milliárdos külkereskedelmi többletté alakíthatják.
Azt egyébként ma sem lehet tudni, hogy a vámokat mikor vezetik be. Alig néhány órával korábban ugyanis Wilbur Ross kereskedelmi miniszter a The Wall Street Journalnak adott interjújában azt mondta, hogy a döntést elhalasztják, amíg tartanak a tárgyalások az EU-val, illetve Mexikóval és Kanadával az Észak-amerikai Szabadkereskedelmi Egyezmény (NAFTA) megújításáról.
Trump májusban utasította a tárcát, hogy vizsgálja meg, nem sérti-e az amerikai nemzetbiztonságot az autó-, illetve alkatrészimport. Az AFP értesülése szerint a minisztériumhoz kétezernél több kérés érkezett az iparág képviselőitől, hogy ne emeljék meg a vámokat. „Iszonyú sok bejelentést kaptunk autógyártóktól, és kezdünk kifutni az időből” – mondta Ross az interjúban, így valószínűleg nem készül el a végső jelentés augusztusban.
Az Egyesült Államok tavaly 212 milliárd dollár értékben importált és csak 61 milliárd dollárért exportált autókat, a deficit 2013 óta 29 százalékkal, 151 milliárd dollárra nőtt. Az európai autók azonban csak az amerikai eladások mintegy 7 százalékát teszik ki, a legnagyobb uniós gyártóknak – Volkswagen, BMW, Daimler és Fiat Chrysler – jelentős termelőkapacitásaik vannak az Egyesült Államokban. Trump júliusban állapodott meg Jean-Claude Junckerrel, az Európai Bizottság elnökével arról, hogy a két fél célul tűzi ki a vámoktól és egyéb korlátozásoktól mentes szabadkereskedelmet.
Tegnap újrakezdődtek a kereskedelmi tárgyalások az Egyesült Államok és Kína között is, ezeket azonban beárnyékolja Trump hétfői kijelentése: a Reutersnek adott interjúban azt mondta, hogy „nem vár tőlük sokat”, a kétoldalú vita megoldása „eltart majd egy ideig, mert Kínának túl sokáig és túl jól ment, emiatt el van kényeztetve”. A párbeszédet miniszterhelyettesi szinten folytatják, miközben a legújabb, 16 milliárd dollárnyi kínai importot sújtó 25 százalékos vámok magyar idő szerint ma hajnalban életbe léptek, az azonos értékű és mértékű pekingi válaszlépésekkel egyetemben. Trump azonban további 200-300 milliárd dollár értékű kínai importot fenyeget 25 százalékos tarifával.
A kereskedelmi háború kezdete előtt az amerikai vámok a legalacsonyabbak között voltak a világon, a legtöbb importárut nem is terhelte tarifa. A Pew Research Center adatai szerint tavaly a vámok mindössze 33,1 milliárd dollár bevételt hoztak, ami a teljes áruimport mintegy 1,4 százalékát tette ki. A közgazdászok jelentős része mégsem ért egyet a vámemeléssel, mert az szerintük nemcsak a büntetett országnak, hanem az amerikai gazdaságnak is kárt okoz.
Brüsszelnek ellensúlyt kell képeznie
Európának át kell alakítania az Egyesült Államokkal fennálló viszonyát, ellensúlyt kell képeznie vele szemben – írta a Handelsblatt tegnapi számában közölt vendégkommentárjában Heiko Maas. A német külügyminiszter sürgette, hogy az európai államok kezdjenek el beszélni az amerikai internetes óriásvállalatok „tisztességes megadóztatásáról”, és európai monetáris unió, valamint új, az Egyesült Államoktól független nemzetközi pénzügyi csatornák létrehozására szólított fel. Az amerikai politikával szemben képzett ellensúly példájaként említette az iráni atomprogramról kötött megállapodást, és jogi védelmet szorgalmazott az amerikai szankciókkal fenyegetett európai vállalkozásoknak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.