Alkalmazkodniuk kell az olajfinomítóknak a 2020-tól hatályos szabályokhoz, különben a kevésbé fejlett létesítmények hamar bezárhatnak. Az IMO 2020 program szerint két év múlva már tilos lesz 0,5 százaléknál magasabb kéntartalmú üzemanyagot használni a tengeri hajózásban. A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) így kívánja visszafogni a világkereskedelem 90 százalékát lebonyolító tengeri hajózás kén-dioxid-kibocsátását. Az új határérték drasztikus csökkentésnek számít: most 3,5 százalék a megengedett határérték. Négy módszer van arra, hogy megfeleltessék a hajózást az új szabványnak. Az alacsony kéntartalmú dízel, az alacsony kéntartalmú fűtőolaj és egyéb termékek, mint a cseppfolyósított földgáz használata mellett a negyedik, hogy a hajókat kén-dioxid-szűrővel szerelik fel. Ez utóbbi a legdrágább megoldás, az egyes szűrők ára beszereléssel együtt 1–6 millió dollár, ráadásul a kereskedelemben részt vevő mintegy 90 ezer hajóból alig 2 ezer van felszerelve a készülékekkel.
Az elemzők szerint legegyszerűbb finomítói oldalról felkészülni, átállni az alacsony kéntartalmú üzemanyagok használatára. Valószínűleg a fűtőolaj irányába mozdul a piac – mondta lapunknak Pletser Tamás, az Erste olajipari elemzője. A magas komplexitású finomítók járnak jobban, azokat könnyebb felkészíteni vagy már készen is állnak az átállásra – véli az elemző. Az alacsony komplexitású létesítményeket valószínűleg bezárják, mivel a magas költségek miatt nem éri meg felújítani őket. „A finomítói szektor felszereltsége a Közel-Keleten jó, a tengerentúlon pedig kiváló. Az európai, az orosz és a kínai finomítók vannak veszélyben, de ezeken a piacokon is csak a régebbi, kisebb, egyszerűbb létesítmények.”
Az európai és a kínai ágazat felkészítéséért nem aggódik a piac, az orosz finomítói hálózat állapotáról viszont egyes szakértők rendkívül rossz véleménnyel vannak. Az IHS Markit és a Wood & Co. elemzése is azt állapítja meg, hogy az orosz szektort gyakorlatilag lehetetlen 2020-ig felkészíteni a váltásra. A Wood & Co. elemzésében 3,5 milliárd dollárra becsüli az orosz olajszektor 2020-as veszteségét. Az orosz olaj magas kéntartalmú, a Bloomberg elemzői szerint szeptemberben az országban egyetlen hordónyi olyan olajat sem hoztak felszínre, amely megfelelne az IMO 2020 elvárásainak. Pletser Tamás azonban nem látja ennyire rossznak a helyzetet, szerinte számos fejlesztés történt az ágazatban, a legnagyobb cégek, a Rosznyeft, a Lukoil vagy a Szurgutnyeftyegaz fel tudja készíteni a létesítményeit. „A piac vélhetően aggódik az orosz gazdaság állapota miatt, ezért bizalmatlan az ottani iparral szemben.”
Az elemző szerint a szabályozásnak való megfelelés tovább szélesítheti a fűtőolaj piacát. Ha ugyanis a legtöbb finomító átáll alacsony kéntartalmú fűtőolajra, akkor a túlkínálat miatt zuhanhat az ára. Az olcsó fűtőolaj viszont konkurenciát teremthet a földgáznak a villamosenergia-termelésben, sok hőerőmű, köztük több hazai is, képes mindkettőt felhasználni. Áttételesen tehát a villamosenergia-piacra is hatással lehet a kén-dioxid-szabályozás.
Csak a Mol rijekai finomítójának jövője kérdéses
A Molnak csoportszinten nem fog fájni a szabályozás: a cég termékeinek csak 4 százaléka magas kéntartalmú üzemanyag. A finomítói közül csak a rijekai nincs teljesen felkészítve az új szabványokra, ott 12 százalék a magas kéntartalmú termékek aránya. A horvát kormánnyal zajló viták rendezéséig a Mol aligha fordít forrást a finomító modernizálására, ami négy-öt évig is eltarthatna – mondta Pletser Tamás.
A kén-dioxid kifejezetten irritáló gáz, de káros hatása nem egyértelmű. Egyes tanulmányok úgy érvelnek, hogy a kén-dioxid felhőképző anyag, és képes hűteni a levegőt, ezzel pedig a globális felmelegedés ellen dolgozik. Ennek alapján a klímaváltozás gyorsulni fog, ha 3,5 százalék helyett csak 0,5 százaléknyi kén-dioxidot bocsátanak ki a hajók – mondta Pletser Tamás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.