A z uniformizációnak számos előnye van, egy drága hajtáslánc például két teljesen eltérő felépítésű típusban is bevethető. A 2014-ben bemutatott IS hosszmotort és hátsókerék-hajtást, a szintén négyéves NX keresztmotort és első- vagy összkerékhajtást tud felmutatni. Az előbbi egy klasszikus sportlimuzin, az utóbbi a Toyota RAV4-es prémium testvére. A két autó közös pontja a 300h fantázianevű benzin-elektromos hibrid rendszer, amely ugyan a két karosszériában eltérő konfigurációban működik, a páros mégis egymás méltó riválisa és két szemléletmód megtestesítője. Bár sokáig a BMW 3-as sorozat babérjaira törő IS-től volt hangos a sajtó, mára a terepjárós felépítés lett keresettebb, elég csak körülnézni az utakon.
Nem csoda, hogy a japánok is SUV-okban gondolkodnak, pedig ezek a divatcikkek biztosan próbára teszik a racionális énjüket. Miközben a klasszikus értékekre építő IS hátsó kerekeit 223 lóerő hajtja, addig az NX 2,5 literes benzinese csak 155 lóerős, és a két villanymotorral együtt is pusztán 197 lóerőt juttat a négy hajtott kerékre. A vezetési élményt keresőknek egy 1680 kilogramm tömegű, a tekintélyt parancsoló külsőt választóknak viszont egy 1896 kilót nyomó karosszériával kell számolniuk, de elég, ha az IS atletikusságát az NX testességéhez hasonlítjuk. Bár a nagyobb helykínálat jogos érv lehet, a tesztalanyok között csak a csomagtartó mérete mutat látványos különbséget. Egyébként a két autó utastere egyformán passzentos, a márkára jellemzően éppen egy fél számmal kisebbek annál, ami magasabbak számára is kényelmessé tenné bennük az utazást. Átlagos alkatúak persze elférnek, az eltalált üléshelyzetnek és a kifejezetten kényelmes üléseknek hála egész komfortosan elhelyezkedhetnek mindkét tesztautóban.
Egyszerű lenne a problémát a tipikus japán testalkatra fogni, de ne feledjük, hogy a Lexus első számú piaca az Egyesült Államok. Elismerem, hogy a már említett 3-as BMW a kisebb középkategóriások közé tartozik, ez a sportos viselkedés javára válik az IS-ben is. Bár a kormányzás kissé élettelen, valódi élmény vele a közlekedés, ebben a biztos tapadás ellenére határozottan érezhető hátsó kerekes viselkedés is nagy szerepet játszik. A frissítéskor átírt váltóvezérlés jó hatással volt a gázreakcióra, és a sokat kifogásolt motorbőgést is észrevehetően mérsékelte.
A gurulással, fékezéssel gyorsan visszatölthető akkucsomaggal mindig lendületes az elindulás. Ereje elegendő és jól kézben tartható, de teljesítményének határai is markánsan kivehetők. Egyértelműen a hétköznapi, magabiztosságot adó dinamizmusról és nem a vadulásról szól az IS. Csendes utastere, békés atmoszférája szinte már a Volvókban tapasztalható lelki nyugalmat árasztja. Ugyanez a hangulat uralkodik az NX-ben is, az anyaghasználat is csaknem megegyező. A SUV előnye a kényelmesebb ki-be szállás, a forgalomra rálátást adó, magasabb üléspozíció és a tudat, hogy „több autót” kapunk a pénzünkért.
Az itt-ott megtalálható, olcsóbb anyagok ellenére a márkára jellemző általános minőségérzet itt még jobban érvényesül, a tankszerű karosszéria azonban a menetteljesítmények tekintetében megbosszulja magát. Bármilyen jó az irányíthatósága, futóműve éppen annyival feszesebb, és annyival kevésbé tolerálja az úthibákat és a keresztbordákat, hogy az már a komfortszint rovására megy, hegyi szerpentinen pedig egyenesen kellemetlenül érzi magát. Még sport üzemmódban is csak küzd a testes karosszéria lendületbe hozásával. Országúton, autópályán kisimul a működése, hiszen van lökettérfogata a tempós haladáshoz, ülésbe lapító gyorsításra mégsem számíthatunk. Nagy tömege a nagyszerűen működő hibrid hajtás dolgát is nehezíti a spórolásban. Városi etapokon elemében van, gyakran és viszonylag sokáig haladhatunk vele villanyautóként.
A két típus közötti 1,58 millió forintos árkülönbség jelképesnek számít, csak az ízlés vagy a korszellem dönt.
Összegzés
Nemcsak egymástól, a piaci ellenfeleiktől is eltérő karakterű a Lexus két középkategóriása, mégis hasonló technikájú és atmoszférájú autót vihet haza, aki nem kér a németekből, de prémium sportlimuzinban vagy SUV-ban gondolkodik. Mindkettő mellett szólnak észérvek, az IS megvásárlása kevesebb kompromisszummal, az NX nagyobb presztízzsel jár.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.