BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csökkenteni kell az autók fogyasztását

A 2021-es előírásokhoz képest 2030-ra 37,5 százalékkal kell csökkenteni a személyautók károsanyag-kibocsátását az Európai Unióban. A könnyű haszonjárműveknél 31 százalék a csökkentés mértéke. Mindkét kategóriára vonatkozik, hogy köztes célként 2025-re már 15 százalékos mérséklést kell elérniük. Az Európai Bizottság az autóiparnak kedvezőbb 30 százalékos értéket javasolta az októberben megkezdődött tárgyalásokon, az Európai Parlament 40 százalékos értékkel kezdett, a kettőből született meg végül a 37,5 százalékos kompromisszum.

A német autógyártók szövetségének (VDA) vezetője úgy véli, az a baj, hogy a jelenlegi állás szerint nem lehet megvalósítani ezt az előírást, hiszen úgy kellene nagyjából egy évtized alatt kifejleszteni az új termékeket, hogy közben a gyártást is teljesen át kell szervezni. Szerintük az extra kiadások világszinten versenyhátrányt jelentenek majd. Az európai autógyártók szövetségének (ACEA) előrejelzése szerint a szigorítás egyben azt jelenti, hogy eltűnnek a piacról a megfizethető autók, és legalább ötmillió forint lesz a belépő az új autók piacára.

Az EU-előírás alapján 2021-ben kilométerenként 95 grammos átlagos szén-dioxid-kibocsátással kell rendelkezniük a személyautó-flottáknak, ehhez képest ma 118,5 grammnál tartunk kilométerenként. Az EU-ban az üvegházhatásért felelős gázok kibocsátásának a negyede esik a közlekedési ágazatra, azon belül az autók és teherautók adják a legnagyobb szeletet. Arról egyébként semmi hír nincs, hogy Brüsszel milyen eszközökkel akarja elérni a csökkenést az üvegházhatású gázok 75 százalékát kibocsátó többi ágazatban.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.