Egyeztet az Elliott-tal a Pernod
Valamelyest enyhülni látszik a Ricard család és a francia szeszipari óriásba magát bevásárló amerikai Elliott befektetői csoport közötti feszültség. A Pernod Ricard-ban 930 millió dollárért 2,5 százalékos részesedést szerző aktivista befektetői csoport decemberben felszólította a vállalatvezetést, hogy a haszonkulcs emelkedésére, a profit és vele az osztalék növelésére irányuló stratégiát hirdessen. A családi irányítás alatt álló a Pernod-nál megütközve fogadták a Paul Singer nagybefektető nevével fémjelzett Elliott követelőzését, mára azonban odáig jutottak, hogy januárban tárgyalóasztal mellett egyeztetnek a cég jövőképéről, és még az idén meghirdetik az új stratégiát. A gyengélkedő vállalatokban részesedést vásárló, azokat többé-kevésbé drasztikus eszközökkel felrázó, majd belőlük magas haszonnal kiszálló aktivista befektetők reprezentánsaként ismert Elliott követelései között szerepel egy félmilliárd eurós költségcsökkentés, más prémiumszesz-gyártó csoportokkal való együttműködés lehetőségének megvizsgálása – akár esetleges felvásárlási céllal –, továbbá az igazgatóság függetlenítése a Ricard családtól, ugyanis túl sok tag kötődik túl szorosan hozzá, a vezérigazgatóról, Alexandre Ricard-ról már nem is beszélve. A cégalapító unokája 2015-ben vette át az irányítást, és indította el az eladások növelésére alapozó programját, ami a részvényárfolyam emelkedését eredményezte. Ricard munkájának megítélése házon belül eddig pozitív, a család 15 százalékos pakettel és 21 százalékos szavazati joggal rendelkezik, és stratégiai ügyekben támogatja egy régi befektető, a 7,5 százalékos pakett felett rendelkező GBL csoport. Azaz az Elliottnak nehéz lesz megtörnie az egységet, amely mellett egyébként maga a párizsi kormány is síkra szállt.
A Pernod teljesítményét a fő rivális Diageóhoz mérik, a britek 31,4 százalékos haszonkulcsával szemben a franciák a 2017–2017-es üzleti évben 26,3 százalékig jutottak, de a Liberum elemzőcég szerint 2021-re már jócskán 30 százalék fölé mehetnek – írja a Reuters. A részvények értékeltségében is közelebb kerültek egymáshoz, a piac a Pernod-t immár a prémiumkategóriába sorolja. A cég különösen a kínai eladások felfutásában bízik, tavaly ott 6 százalékos bővülést tudtak elérni. Tavalyi második féléves eredményeikről február 7-én számolnak be, a várakozások szerint Alexandre Ricard a befektetők megnyugtatása érdekében egyúttal az új stratégia sarokköveit is megnevezheti.


