Decemberben zsinórban a negyedik hónapban csökkent az Európai Unióban eladott új autók száma – derül ki Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) közleményéből. Az év utolsó hónapjában regisztrált személygépjárművek száma nem érte el a 999 ezret, ami éves viszonyításban 8,4 százalékos visszaesés. A legtöbb uniós országban csökkenést könyveltek el, kizárólag Horvátországban, Olaszországban, Litvániában, Hollandiában és Romániában értékesítettek több új autót, mint 2017 decemberében. A negatív autóeladási tendencia hátterében az üzemanyag-fogyasztás új tesztelési módszerének (WLTP) szeptemberi uniós bevezetése áll. Több autógyártó sem tudta még megfeleltetni az összes modelljét az új szabályozásnak. Az egész 2018-as év eredményét lehúzta ugyan az utolsó négy hónapban regisztrált csökkenés, ám még így is 0,1 százalékos növekedéssel zárta az évet autóeladások tekintetében az EU. Az ACEA felhívta a figyelmet a közép-európai országokra, amelyek a legnagyobb húzóerőnek számítottak: a régióban éves szinten 8 százalékos bővülést könyveltek el, Horvátországban 18,7, Magyarországon pedig 17,5 százalékkal több új autót helyeztek forgalomba, mint 2017-ben.
Az a tény azonban, hogy az EU-ban értékesített új kocsik száma öt egymást követő évben is növekedett, nem kárpótolhatta az autógyártókat a kínai visszaesésért. A világ legnagyobb autópiacán ugyanis 1990 óta tavaly először regisztráltak csökkenést az eladások számában.
Az ázsiai országban 28,1 millió új személygépjárművet értékesítettek, ami 2,8 százalékos visszaesés 2017-hez képest. Ez annak fényében különösen aggasztó, hogy a legnagyobb autóipari vállalatok – például a General Motors, a VW és a BMW – globális profitjuk harmadát Kínában termelik. „A tavalyi csökkenés felderítetlen területre kalauzolt minket, minden cég azon dolgozik majd, hogy mielőbb alkalmazkodjon a helyzethez, és hogy ne halmozzon fel túl nagy raktárkészletet” – nyilatkozta Michael Dunne autóipari tanácsadó a Financial Timesnak. Elemzők szerint azonban ez gondot okozhat a nemzetközi autógyártóknak, a kínai munkaügyi törvények mellett ugyanis nehéz csökkenteni a gyártósorokon a munkavállalói állományt.
Sokan intervenciót remélnek a kínai kormánytól, míg mások azt mérlegelik, hogy az egyéb régiókban tapasztalt fellendülést kihasználva ellensúlyozható lehet-e a kínai visszaesés – Indiában például 8 százalékkal nőtt tavaly az autóeladások száma. Valamilyen megoldásra mindenképpen szükség lesz, mert például a Nomura elemzői csak 2020-ra várnak lassú növekedést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.