Az Egyesült Királyság kénytelen lesz elhalasztani a kilépést az Európai Unióból annak érdekében, hogy elkerülje a rendezetlen Brexitet – az Economist a legújabb havi elemzésében kitart amellett, hogy ez és egy második népszavazás a zsákutcából kivezető legvalószínűbb megoldás. A brit gazdasági hetilap abból a feltételezésből indul ki, hogy bár Theresa May kormányfő eddig nem volt hajlandó kizárni az úgynevezett hard Brexit lehetőségét, végül azonban nem fogja vállalni ezt a katasztrofális következményekkel járó lépést. Ahogy közeledik március 29., a kilépés napja, várhatóan úgy nő majd a londoni alsóházban az újabb népszavazás támogatottsága, mivel a képviselők és a közvélemény is megosztott abban a kérdésben, milyen alternatíva lenne a legjobb az ország számára.
Egyelőre csak egy dolog biztos: a kilépés feltételeiről novemberben Brüsszellel aláírt megállapodás elfogadásához nincs meg a többség az alsóházban mindaddig, amíg az tartalmazza az ír–északír határ újbóli fizikai ellenőrzésének elkerülését célzó tartalék megoldást, az úgynevezett backstop záradékot. Mayt ugyan felhatalmazta a parlament a megállapodás újratárgyalására és arra, hogy jogilag kötelező érvényű ígéretet csikarjon ki Brüsszeltől a backstop érvényességének határidejére, erre azonban az Európai Unió nem hajlandó.
A kilépés körüli bizonytalanság januárban tovább fokozta a font volatilitását, és rontotta az üzleti bizalmat, különösen azok után, hogy a nagy brit élelmiszeráruház-láncok figyelmeztettek: komoly hiányokat okozhat a megállapodás nélküli kilépés. Az Economist ezért a korábbi 1,4 százalékról 1,1 százalékra csökkentette az Egyesült Királyság idei GDP-növekedési kilátásait.
A FocusEconomics szakértői szerint is az a legvalószínűbb forgatókönyv, hogy London valamiféle megállapodásra jut Brüsszellel, de azért változatlanul elképzelhetőnek tartják a hard Brexitet és azt is, hogy az Egyesült Királyság nem lép ki az EU-ból – utóbbi lenne szerintük egyértelműen a legpozitívabb megoldás gazdasági szempontból. Rövid távon azonban attól függ a brit gazdaság teljesítményre, hogy mennyi idő alatt jut el London a döntésig. Egy második népszavazás megszervezése például hat hónapot venne igénybe, vagyis ennyivel tartana tovább a bizonytalanság. Abban ugyan a szakértők nem tudtak egyezségre jutni, hogy pontosan milyen lehet egy újabb megállapodás, de valószínűleg a brit kormány elveinek feladásával járna – például azzal, hogy az ország a vámunió vagy az egységes piac része marad.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.