BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tetszhalott állapotban az építőipar

A megállapodás nélküli Brexit csak a turisztikai iparban 700 ezer munkahely elveszítéséhez vezethet a következő évtizedben – figyelmeztetett az Utazási és Turisztikai Világtanács (WTTC). Az Egyesült Királyságban 308 ezer, az Európai Unióban 399 ezer állás van veszélyben. A WTTC számításait a Nemzetközi Valutaalap elemzésére alapozta, amely szerint a gazdasági aktivitás 7,7 százalékkal esne vissza az Egyesült Királyság rendezetlen kilépése esetén. A gazdasági veszteség meghaladná a 40 milliárd fontot a The Independent beszámolója szerint.

Már meglévő munkahelyek elvesztésével nem jár, de újakat sem teremt a Nissan döntése, hogy az eredeti tervekkel ellentétben mégsem az angliai Sunderlandben működő üzemében kezdi meg új X-Trail modelljének gyártását. Ezt a japán

autóipari vállalat a hét végén erősítette meg, és részben a dízeljárművek iránti kereslet visszaesésével, részben pedig a Brexit miatti bizonytalanságokkal indokolta. A The Times értesülése szerint a kormány a döntés miatt a cégnek nyújtott 60 millió fontos támogatás visszavonását fontolgatja.

A Brexit egyébként meglepő módon nem az Egyesült Királyságnak és az EU-nak okozza majd a legnagyobb problémát, hanem a legfejletlenebb délkelet-ázsiai országoknak. Különösen Kambodzsa kerülhet nehéz helyzetbe, mivel az ország exportjának 7,7 százaléka irányul az Egyesült Királyságba. A világ egyik vezető kutatóintézete, a Deutsches Institut für Entwicklungspolitik (DIE) a napokban hozta nyilvánosságra vizsgálatának eredményét, és ebből kiderült, hogy a 49 legkevésbé fejlett országban 1,7 millióval nőhet a mélyszegénységben élők száma. „Ez csak egy konzervatív becslés a Brexit negatív hatásáról” – idézte a jelentést a The Guardian. Ezek a különleges elbírálás alá eső, úgynevezett EBA-országok vámmentesen kereskednek az EU-val, de a Brexit után ez az Egyesült Királyságra nem lesz igaz. Időhiány miatt pedig London nem lesz képes időben szabadkereskedelmi megállapodást kötni velük.

A Brexit körüli bizonytalanság lefagyasztotta a brit építőipart is, amely tavaly március óta januárban növekedett a leglassabb mértékben. Az IHS Markit/CIPS UK beszerzésimenedzser-indexe 50,6 pontra esett vissza a decemberi 52,8-ről; a Reuters elemzői 52,4 pontot vártak. Az ágazatbeli vállalatok munkaerő-felvétele a kilépési népszavazás, vagyis 2016 júliusa óta nem tapasztalt szintre csökkent. „A megkérdezetteknek az év elején az a legnagyobb problémájuk, hogy a Brexit miatt a megrendelők elhalasztják a döntést az új projektekről” – mondta a Reutersnek Tim Moore, az IHS Markit közgazdásza.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.