BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tetszhalott állapotban az építőipar

A megállapodás nélküli Brexit csak a turisztikai iparban 700 ezer munkahely elveszítéséhez vezethet a következő évtizedben – figyelmeztetett az Utazási és Turisztikai Világtanács (WTTC). Az Egyesült Királyságban 308 ezer, az Európai Unióban 399 ezer állás van veszélyben. A WTTC számításait a Nemzetközi Valutaalap elemzésére alapozta, amely szerint a gazdasági aktivitás 7,7 százalékkal esne vissza az Egyesült Királyság rendezetlen kilépése esetén. A gazdasági veszteség meghaladná a 40 milliárd fontot a The Independent beszámolója szerint.

Már meglévő munkahelyek elvesztésével nem jár, de újakat sem teremt a Nissan döntése, hogy az eredeti tervekkel ellentétben mégsem az angliai Sunderlandben működő üzemében kezdi meg új X-Trail modelljének gyártását. Ezt a japán

autóipari vállalat a hét végén erősítette meg, és részben a dízeljárművek iránti kereslet visszaesésével, részben pedig a Brexit miatti bizonytalanságokkal indokolta. A The Times értesülése szerint a kormány a döntés miatt a cégnek nyújtott 60 millió fontos támogatás visszavonását fontolgatja.

A Brexit egyébként meglepő módon nem az Egyesült Királyságnak és az EU-nak okozza majd a legnagyobb problémát, hanem a legfejletlenebb délkelet-ázsiai országoknak. Különösen Kambodzsa kerülhet nehéz helyzetbe, mivel az ország exportjának 7,7 százaléka irányul az Egyesült Királyságba. A világ egyik vezető kutatóintézete, a Deutsches Institut für Entwicklungspolitik (DIE) a napokban hozta nyilvánosságra vizsgálatának eredményét, és ebből kiderült, hogy a 49 legkevésbé fejlett országban 1,7 millióval nőhet a mélyszegénységben élők száma. „Ez csak egy konzervatív becslés a Brexit negatív hatásáról” – idézte a jelentést a The Guardian. Ezek a különleges elbírálás alá eső, úgynevezett EBA-országok vámmentesen kereskednek az EU-val, de a Brexit után ez az Egyesült Királyságra nem lesz igaz. Időhiány miatt pedig London nem lesz képes időben szabadkereskedelmi megállapodást kötni velük.

A Brexit körüli bizonytalanság lefagyasztotta a brit építőipart is, amely tavaly március óta januárban növekedett a leglassabb mértékben. Az IHS Markit/CIPS UK beszerzésimenedzser-indexe 50,6 pontra esett vissza a decemberi 52,8-ről; a Reuters elemzői 52,4 pontot vártak. Az ágazatbeli vállalatok munkaerő-felvétele a kilépési népszavazás, vagyis 2016 júliusa óta nem tapasztalt szintre csökkent. „A megkérdezetteknek az év elején az a legnagyobb problémájuk, hogy a Brexit miatt a megrendelők elhalasztják a döntést az új projektekről” – mondta a Reutersnek Tim Moore, az IHS Markit közgazdásza.

Google News Világgazdaság
A legfrissebb hírekért kövess minket a Világgazdaság.hu Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.