BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Európában hangárba küldték a Boeingot

A Boeing MAX családhoz tartozó gépek alig harmada repülhet csak szabadon, a Norwegian Air már most bejelentette kártérítési igényét a költségei emelkedése miatt.

Úgy tűnik, a Boeing 737 MAX repülőgépcsalád tagjai szinte már csak a gyártó hazájában, az Egyesült Államokban repülhetnek korlátozások nélkül, az etióp nemzeti légitársaság vasárnap lezuhant gépe után sorra zárják le légterüket az országok a típus elől. Legutóbb Egyiptom, Kína és India csatlakozott a korábban elrendelt teljes európai tilalomhoz. Ugyanakkor egyelőre semmilyen bizonyíték nincs arra, hogy géphiba okozta volna a 157 életet követelő katasztrófát, csak annyi biztos, hogy a pilóták a toronnyal folytatott beszélgetésükben a repülés-ellenőrző rendszerre panaszkodtak, ám külső tényezőket nem említettek, és madárrajjal sem találkoztak. Az is kérdés, hogy kikre bízzák az információk kinyerését a megsérült feketedobozokból, csak azt tudni, hogy az etiópok nem kérnek a repülésbiztonság és felderítés terén legnagyobb tapasztalattal rendelkező amerikaiak szakértelméből. Az uniós, a német, a brit és a francia légügyi hatóságok állnak sorba a vizsgálatra szóló megbízásért.

Azt nem lehet tudni, hogy meddig maradnak földön a Boeing MAX gépei, a vizsgálat hónapokig is elhúzódhat, az ilyen gépeket a flottájukban tudó légitársaságoknak viszont azonnal gondoskodniuk kell a kieső kapacitás pótlásáról. A csaknem ötezer darabos megrendelésállományával a legkeresettebb repülőgéptípusnak számító MAX családot hiba lenne elsiratni, a biztonsági szakértők szerint előfordulhat, hogy egyszerű szoftverfrissítéssel meg lehet oldani a fel- és leszálláskor jelentkező meghibásodásokat, amelyekre sajtóértesülés szerint az e típust repülő amerikai pilóták is felhívták a légügyi hatóság (FAA) figyelmét. A robotpilóta szoftverfrissítését a Boeing elvégezte az indonéz Lion Air gépének tavaly október végi lezuhanása után, de meglehet, ez kevés volt.

Mind az FAA, mind a gyártó kitart amellett, hogy a MAX gépek biztonságosak, s egyelőre beérték az ellenőrzés-szigorítások elrendelésével. Tömeges lemondások viszont nem érkeztek a Boeinghoz, ami nem is csoda, mivel egy évtizedre előre le van kötve a MAX gépek gyártókapacitása, és ha valaki hirtelen megfontolásból törölné a megrendelését, az könnyen pórul járhat, mert a rivális Airbusnál a lista végére kerülne, ha hozzá pártolna át. Nem véletlen, hogy az Ethiopian Airlines is inkább a kivárás taktikáját választotta, mert ha banális, könnyen orvosolható hiba okozta a MAX gépek tragédiáját, akkor 30 darabos megrendelésének lefújásával a mostaninál is súlyosabb károkat szenvedne el a társaság.

A Norwegian Air azonban nem türelmes. A 163 darabos flottájukból 18 MAX-et bizonytalan időre elveszítő norvégok a kényszerszünettel kapcsolatos minden kárukat a Boeinggal akarják megtéríttetni. A légitársaság gyakorlatilag erre a típusra alapozta a stratégiáját, most 92 MAX 8-as leszállítására vár, a gépeket a rövid és középtávú járatain használná. Szorosabb szervezéssel ma még tompítani tudja a negatív hatásokat, de ha húsvétkor és azután is fennáll az európai légtérzárlat, akkor máshonnan kell lízingelnie gépeket – nem kis pénzért. Ráadásul az utazók között is hisztérikus a hangulat, sokan inkább lemondják az útjukat, mint hogy ilyen „hírhedt” gépre üljenek fel. Az utazásszervezők többsége rugalmasan áll a problémához, és teljesíti a kéréseket.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.