Sokak szerint a Rolling Stones No Filter turnéja a zenekar utolsó nagy dobása, nem valószínű – már csak a zenészek koránál fogva sem –, hogy még egyszer összerakjanak egy ilyen nagy volumenű produkciót, mint a mostani. A 2016-os Blue & Lonesome nagylemez megjelenését követően jelentette be a zenekar, hogy néhány év kihagyás után lemezbemutató turnéra indul, amelynek első állomása 2017. szeptember 9-én Hamburgban volt. Az első négy helyszín kapásból 43 millió dollárt hozott annak ellenére, hogy az európai sajtó azzal volt elfoglalva, hogy a nyugati pénztárcákhoz képest is nagyon drágák a jegyek. Meglepő módon az osztrák Spielbergben rendezett buli volt a környék leglátogatottabb eseménye, leginkább azért, mert Kelet-Európából is sokakat vonzott az egyébként nagyon mostoha körülményeket kínáló helyszín. Abszolút értékben a legnagyobb bevételt a két londoni előadás hozta, összesen 20 millió dollárt, ezt követte a három francia koncert (egy helyszínen) 18,5 millió dollárral.
Mindent összevetve eddig a szaldó 237,8 millió dollár, ami átlagosan 9,5 millió dolláros bevétel fellépésenként. A zenekar eddigi legnagyobb bevételét a Bigger Bang 2005–2007-es szériája hozta, 558,2 millió dollárt, ám akkor 144 helyszínen voltak (például Budapesten is), és a fellépésenkénti átlagos bevétel 3,9 millió dollár volt.
A magyar zenei rendezvényszervező ipar már 1982-ben rákattant a gördülő cirkuszra, ehhez képest a zenekart mindössze kétszer tudták nagy produkcióval Budapestre hozni. A meghiúsult fellépéseket sokan sokféleképpen magyarázták, ám a legtöbbször a produkció feltételeit nem sikerült biztosítani. A zenekar legendásan komolyan veszi a fellépéseket és az ezekkel járó, maguk alkotta kötelmeket, ugyanis nemcsak a zenei kultúrában, hanem a mai show-bizniszben is több elem a nevéhez köthető, és a minőséget kompromisszumok nélkül akarja megtartani. A hatvanas évek végére a Stones – a Beatleshez hasonlóan – kissé legatyásodott, és a zenei menedzserek erősen kihasználták a művészeket, így a hetvenes évek elején Mick Jagger vette kezébe a zenekar pénzügyeit. Több vállalatot – koncertszervezőt, kiadót, jogdíjvédőt és kereskedelmi céget – alapítottak, amelyek teljes egészében lefedték a zenekar tevékenységéből származó termékek és promóciós anyagok menedzselését. Innentől kezdve a Stones erős készpénztermelő vállalkozássá vált.
Az 1968-as Rock and Roll Circus előadás sikeréből tanulva rájöttek, hogy a koncerteken már nem elég zenélni, a produkciót látványelemekkel is fel kell dobni, sőt a közönséget el kell kápráztatni olyan köztes betétekkel, amelyeket színházban vagy adott esetben csak cirkuszban láthat. A Stones alkalmazta először élő koncerten a nagyképernyős (LED) kivetítést, amellyel a hátsó sorokhoz is közel kerülhetett, valamint a zenekar találta ki, hogy egy stadionban nemcsak a sarokból, hanem az aréna közepéről is lehet koncertezni, így többen látják közelebbről a produkciót. Ezek az újítások a mai napig jellemzik a zenekar fellépéseit, vagyis nemcsak a zenei tehetsége, hanem az előadásmódja is magyarázza, miért a világ legnagyobb arénarock-csapata. A Stones hetvenes évekbeli lendülete a nyolcvanas évekre alábbhagyott, a 80–81-es széria után legközelebb csak 89-ben jelentkezett új produkcióval, amit a zenekar megújulása követett, majd 1994-től rendszeresen koncertezik. Ebben az időszakban érte el a legnagyobb árbevételeket a fellépéseivel, és egyben új fejezetet nyitott a koncertszervezésben, valamint a koncertek üzleti modelljével elősegítette az európai fesztiválipar újraformálódását.
A húsz legnagyobb bevételt termelő turné listáján a Stones négy helyet foglal el, míg az ugyancsak legendásan nagy költségvetésű produkciókat kínáló U2 csak két helyet mondhat magáénak, igaz, az első hely az övé.
A mostani turné az egyik legmonumentálisabb Stones-produkció, a több emelet magas LED-falak lehetővé teszik, hogy a százezres tömeg mindenhonnan életnagyságban lássa a fellépőket, illetve bepillantást engednek a színpadon zajló, csak közelről látható eseményekbe is. | vg
A zenekar turnésorozatán eddig
9,5
millió dollár volt az átlagbevétel fellépésenként
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.