Nemzetközi gazdaság

Európában másfél millió embert mozgatott meg a Rolling Stones

Nagypéntek után, április 20-án indul a Rolling Stones No Filter koncertsorozatának észak-amerikai, egyben befejező etapja. Az európai turnésorozat 25 helyszínen eddig 237,8 millió dollár bevételt hozott, ami összértékben elmarad a legnagyobb bevételű szériáktól, egyenként azonban rekordnak számít.

Sokak szerint a Rolling Stones No Filter turnéja a zenekar utolsó nagy dobása, nem valószínű – már csak a zenészek koránál fogva sem –, hogy még egyszer összerakjanak egy ilyen nagy volumenű produkciót, mint a mostani. A 2016-os Blue & Lonesome nagylemez megjelenését követően jelentette be a zenekar, hogy néhány év kihagyás után lemezbemutató turnéra indul, amelynek első állomása 2017. szeptember 9-én Hamburgban volt. Az első négy helyszín kapásból 43 millió dollárt hozott annak ellenére, hogy az európai sajtó azzal volt elfoglalva, hogy a nyugati pénztárcákhoz képest is nagyon drágák a jegyek. Meglepő módon az osztrák Spielbergben rendezett buli volt a környék leglátogatottabb eseménye, leginkább azért, mert Kelet-Európából is sokakat vonzott az egyébként nagyon mostoha körülményeket kínáló helyszín. Abszolút értékben a legnagyobb bevételt a két londoni előadás hozta, összesen 20 millió dollárt, ezt követte a három francia koncert (egy helyszínen) 18,5 millió dollárral.

Mindent összevetve eddig a szaldó 237,8 millió dollár, ami átlagosan 9,5 millió dolláros bevétel fellépésenként. A zenekar eddigi legnagyobb bevételét a Bigger Bang 2005–2007-es szériája hozta, 558,2 millió dollárt, ám akkor 144 helyszínen voltak (például Budapesten is), és a fellépésenkénti átlagos bevétel 3,9 millió dollár volt.

A magyar zenei rendezvényszervező ipar már 1982-ben rákattant a gördülő cirkuszra, ehhez képest a zenekart mindössze kétszer tudták nagy produkcióval Budapestre hozni. A meghiúsult fellépéseket sokan sokféleképpen magyarázták, ám a legtöbbször a produkció feltételeit nem sikerült biztosítani. A zenekar legendásan komolyan veszi a fellépéseket és az ezekkel járó, maguk alkotta kötelmeket, ugyanis nemcsak a zenei kultúrában, hanem a mai show-bizniszben is több elem a nevéhez köthető, és a minőséget kompromisszumok nélkül akarja megtartani. A hatvanas évek végére a Stones – a Beatleshez hasonlóan – kissé legatyásodott, és a zenei menedzserek erősen kihasználták a művészeket, így a hetvenes évek elején Mick Jagger vette kezébe a zenekar pénzügyeit. Több vállalatot – koncertszervezőt, kiadót, jogdíjvédőt és kereskedelmi céget – alapítottak, amelyek teljes egészében lefedték a zenekar tevékenységéből származó termékek és promóciós anyagok menedzselését. Innentől kezdve a Stones erős készpénztermelő vállalkozássá vált.

Az 1968-as Rock and Roll Circus előadás sikeréből tanulva rájöttek, hogy a koncerteken már nem elég zenélni, a produkciót látványelemekkel is fel kell dobni, sőt a közönséget el kell kápráztatni olyan köztes betétekkel, amelyeket színházban vagy adott esetben csak cirkuszban láthat. A Stones alkalmazta először élő koncerten a nagyképernyős (LED) kivetítést, amellyel a hátsó sorokhoz is közel kerülhetett, valamint a zenekar találta ki, hogy egy stadionban nemcsak a sarokból, hanem az aréna közepéről is lehet koncertezni, így többen látják közelebbről a produkciót. Ezek az újítások a mai napig jellemzik a zenekar fellépéseit, vagyis nemcsak a zenei tehetsége, hanem az előadásmódja is magyarázza, miért a világ legnagyobb arénarock-csapata. A Stones hetvenes évekbeli lendülete a nyolcvanas évekre alábbhagyott, a 80–81-es széria után legközelebb csak 89-ben jelentkezett új produkcióval, amit a zenekar megújulása követett, majd 1994-től rendszeresen koncertezik. Ebben az időszakban érte el a legnagyobb árbevételeket a fellépéseivel, és egyben új fejezetet nyitott a koncertszervezésben, valamint a koncertek üzleti modelljével elősegítette az európai fesztiválipar újraformálódását.

A húsz legnagyobb bevételt termelő turné listáján a Stones négy helyet foglal el, míg az ugyancsak legendásan nagy költségvetésű produkciókat kínáló U2 csak két helyet mondhat magáénak, igaz, az első hely az övé.

A mostani turné az egyik legmonumentálisabb Stones-produkció, a több emelet magas LED-falak lehetővé teszik, hogy a százezres tömeg mindenhonnan életnagyságban lássa a fellépőket, illetve bepillantást engednek a színpadon zajló, csak közelről látható eseményekbe is. | vg

A zenekar turné­sorozatán eddig

9,5

millió dollár volt az átlagbevétel fellépésenként

Ezek is érdekelhetik