BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Offolhatnak a Boeing-gyár szerelői

Úgy tűnik, a Boeing 2019-es gazdasági évét teljesen lenullázta a 737 MAX modell kálváriája. Azt csak az idő dönti el, hogy a vállalat lábra áll-e egyáltalán.

Drámai következményei vannak a Boeing amerikai repülőgépgyártó működésében annak, hogy nem egész öt hónapon belül két 737 MAX modellel történt halálos kimenetelű repülőgép-szerencsétlenség. A légi katasztrófák után a típusra közlekedési tilalmat vezettek be a hatóságok, de úgy tűnik, a szankció nem állt meg itt, és az egész Boeing-flottát megütötte. A konszern, amelynek központja az Egyesült Államokban van, a CNN televíziós csatornán jelentette be, hogy április óta egyetlen új megrendelést sem kapott, az idei első négy hónapban pedig 24 százalékkal esett a leszállított repülőgépek száma. Ez várható volt, mert a 737 MAX-ra vonatkozó megrendelések teljesítését márciusban már stoppolták, miután egy ilyen gép lezuhant Etiópiában, 157 ember halálát okozva. Ez a konstrukció járt szerencsétlenül tavaly októberben az indonéziai Lion Air légitársaság színeiben is. A gépen 178 felnőtt, egy gyerek, két csecsemő és a nyolctagú személyzet utazott.

A Boeing már-már szokatlanul őszintén jelentett termelési mutatóiról. Eszerint utoljára március 15-én és március 22-én kapott megrendelést: az előbbi a Lufthansa német légitársasághoz köthető, amely húsz darab 787-es elkészítésére adott megbízást, az utóbbi pedig egy British Airwayshez, amely 18 darab 777X modellt rendelt. Ahogy mondani szokás, egyelőre nem látszik a fény az alagút végén, ugyanis sajtótudósítások szerint a 737 MAX repülési tiltását augusztus közepéig biztosan nem oldják fel, ez pedig súlyosan érintheti a légi közlekedés nyári főszezonját, mivel az egyes légitársaságok számos ilyen típust használnak.

Mint ahogy arról a Világgazdaság is beszámolt, ez a szituáció az utazásszervezői piacon is zűrzavart okozott. A német TUI gigantikus veszteséget jelentett a napokban. Az aktuális pénzügyi év első felében több mint 300 millió euró volt a veszteség, miközben a tavalyi hasonló periódusban mínusz 168,7 millió eurót könyveltek el. A rossz trendet a vállalat részben a 737-es korlátozásaival magyarázta.

A megoldásában az amerikaiak is érdekeltek, a légügyi hatóság (FAA) éppen azon dolgozik, hogy a Boeing által elvégzett szoftveres javítás alkalmazását mielőbb engedélyezze. Ez azért elsődleges feladat, mert a vizsgálatok szerint a két szerencsétlenül járt járaton a fedélzeti szoftver hibái vezettek a tragédiához. Az automatika előredöntötte a gépek orrát, és a pilótáknak nem volt lehetőségük korrigálni a manővert. További kérdéseket vet fel, hogy a The Wall Street Journal cikke szerint a Boeing vezetése már 2017 végén tudott a problémáról, de hallgatott róla.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.