Negyvennyolc órára sztrájkba léptek a British Airways (BA) pilótái tegnap, gyakorlatilag teljesen megbénítva ezzel a légitársaság forgalmát. Szakszervezetük, a BALPA
augusztusban előre figyelmeztette a cégvezetést, hogy három napra felfüggesztik a munkát, ha nem sikerül megegyezniük a bérvitában. Végül a sztrájkot kétnaposra hirdették – a harmadik napot 27-re csúsztatták –, de ami valóban meglepő, tényleg letették a munkát. A BA történetében pilótasztrájkra ugyanis eddig még nem volt példa. Ráadásul a BALPA nem közölte a céggel, mely járatok pilótáira nem számíthat, ezért tegnap csaknem az összes BA-járatot törölni kellett – írja a Reuters. A kétnapos leállás több mint 1500 járatot és 290 ezer hoppon maradt utast érint, s a cégnek nyolcvanmillió fontos bevételkiesést okoz.
A pilóták azt sérelmezték, hogy a BA az aktív közreműködésükkel elért profiton igazságtalanul osztozna velük. Pedig lenne miből fizetni, hiszen az alapításának centenáriumát az idén ünneplő brit légitársaság tavaly üzemi eredményét 9 százalékkal 1,96 milliárd fontra növelte, ennyivel járult hozzá anyavállalata, az Iberiát és a Vuelinget is a portfóliójában tudó International Airlines Group (IAG) 2,6 milliárdos nyereségéhez. Azóta még jobban megy az IAG-nek, a második negyedévről 20 százalékkal nagyobb, 880 millió fontos üzemi eredményt jelentett.
A kilenc hónapja folyó, meddő tárgyalásokon a munkaadó szerint fair ajánlatot tettek azzal, hogy három évre elosztva 11,5 százalékkal átlagosan évi 200 ezer fontra emelnék a cégnél dolgozó 4300 pilóta bérét. Összehasonlításképpen: Álex Cruz vezérigazgató 1,3 millió fontot visz haza. Mindenesetre a felek készek a tárgyalások folytatására, és a BALPA is megegyezésre törekszik. Az IAG árfolyama hétfőn 2,5 százalékkal esett.
A Csatorna másik oldalán ezúttal nem a bérfeszültségek, hanem egy esetleges cégfelvásárlásról szóló híresztelés miatt roppant meg az Air France-KLM árfolyama. A 9 százalék körüli esés hátterében a Les Echos című gazdasági napilap értesülése áll, amely szerint a nemzeti légitársaság esélyei a legjobbak a múlt héten csődöt jelentő Aigle Azur nevű fapados cég megszerzésére. Az árfolyam eséséhez hozzájárult az augusztusi utasstatisztika is, amely ugyan éves összevetésben 2,3 százalékkal több, 9,78 millió utasról szólt, de a kihasználtság így is 40 bázisponttal 90,6 százalékra mérséklődött.
Maga az állam is pártolná a döntően a Franciaország és Fekete-Afrika közötti légi közlekedésben fontos szerepet játszó cég átvételét, ám a befektetők szerint hiba lenne egy csődtömeget a nyakukba venniük. Az Aigle Azurre az Air France-KLM csoport fapados tagja, a Hop! tenne ajánlatot egy pénzügyi csoport támogatásával, de az EasyJet is az érdeklődők között van. Sztrájkok egyébként ezúttal a KLM oldaláról fenyegetnek, a hollandok földi kiszolgálószemélyzete azonban még reménykedik a bérrendezésben, ezért lefújták a múlt vasárnapra jelzett munkabeszüntetést, miután az utolsó pillanatban megfontolandó ajánlattal állt elő a munkaadójuk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.