Öt, Bukarestben és a vonzáskörzetéhez tartozó Ilfov megyében bejegyzett személygépkocsiból egy nem hajthat be a román főváros központjába 2020 januárjától, miután az önkormányzat elfogadta tegnap a járművek környezetvédelmi besorolásuk alapján történő megadóztatásáról szóló előterjesztést. A közel kétmillió lelket számláló metropolisz lakossága körében élénk vitát kiváltó határozattervezetet Gabriela Firea főpolgármester dolgozta ki, és elsősorban a magas légszennyezettség csökkentésével indokolta a szigorítást. „A polgárok életének jobbítását szolgálja az intézkedés, hiszen Bukarest sajnos Európa hatodik legszennyezettebb levegőjű fővárosa. Tisztább levegőre van szükségünk, és ezt csakis a szennyező járművek korlátozásával tudjuk elérni” – magyarázta a szociáldemokrata elöljáró a közgyűlés tegnapi ülésén, emlékeztetve, hogy Románia ama uniós tagállamok közé tartozik, amelyek ellen pert indított az Európai Bizottság a légszennyezettségi határértékek túllépése és a megfelelő intézkedések hiánya miatt.
A jóváhagyott tervezet értelmében a bukaresti önkormányzat oxigénilletéket vet ki az Euro 5-ös szabvány alatti gépkocsikra: a non Euro, Euro 1 és Euro 2-es környezetvédelmi besorolású járművek után napi 3, míg az Euro 3-as és 4-esek után napi 1 eurónak megfelelő lejt kell fizetni a Bukarestben való közlekedésért a jövő évtől. Az így befolyó összeget környezetvédelmi projektekre, környezetbarát tömegközlekedés kialakítására fordítanák; a matricavásárlást elmulasztó sofőrökre tetemes bírságot vetnek majd ki. Miközben az Euro 4-es járművek 2021-től lesznek illetékkötelesek, az Euro 3 alatti járművek tulajdonosait már januártól azzal is sújtják, hogy szennyező gépkocsijukkal egyáltalán nem hajthatnak be a városközpontban kialakított úgynevezett „levegőminőségi” övezetbe. Ezen túlmenően ezeket az autókat 2022-től teljesen kitiltják a fővárosból. A városközpontban lakó bukarestieket ugyanakkor az önkormányzat vásárlási utalvánnyal ösztönözné régi autójuk újra cserélésére. A román fővárosban és Ilfov megyében több mint 1,6 millió személygépkocsit tartanak nyilván, ebből egymillió Euro 5 alatti emissziós besorolású.
Bukarestben és több nagyvárosban régóta tervezik, hogy valamilyen módon csökkentik a magas légszennyezettséget, valamint az iszonyú autósforgalmat, amely különösen felpörgött az elmúlt években. Az ország 2007-es uniós csatlakozása után a kormányok különböző néven – környezetvédelmi bélyegilleték, autóregisztrációs díj, zöldilleték – vetettek ki speciális adót a gépkocsik első forgalomba íratása esetén, amivel támogatni próbálták a belföldi autógyártást, másrészt megpróbálták megakadályozni, hogy Románia a Nyugat-Európából behurcolt használt gépkocsik temetőjévé váljék. Ezek az illetékek azonban sértik az uniós jogot, ráadásul a román állam rengeteg kártérítési pert veszített. Emiatt 2017-ben Bukarest kivezette, idén augusztusig pedig teljesen visszafizette a járművek forgalomba íratásakor beszedett illetéket. Az intézkedés nyomán megugrott a használtautó-behozatal az országban, a trend pedig azóta alig enyhült: míg tavaly egész évben 473 ezer, az idei év első kilenc hónapjában 329 ezer, másodkézből származó járművet importáltak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.