Nemzetközi gazdaság

Oxigénilletékkel sújtják az autósokat

Környezetvédelmi illetéket vetett ki a gépkocsikra emissziós besorolásuk alapján a bukaresti önkormányzat, amely teljesen kitiltja a központból a szennyező járműveket. A hatóságok régóta próbálkoznak az elöregedett autópark lecserélésével, több-kevesebb sikerrel.

Öt, Bukarestben és a vonzáskörzetéhez tartozó Ilfov megyében bejegyzett személygépkocsiból egy nem hajthat be a román főváros központjába 2020 januárjától, miután az önkormányzat elfogadta tegnap a járművek környezetvédelmi besorolásuk alapján történő megadóztatásáról szóló előterjesztést. A közel kétmillió lelket számláló metropolisz lakossága körében élénk vitát kiváltó határozattervezetet Gabriela Firea főpolgármester dolgozta ki, és elsősorban a magas légszennyezettség csökkentésével indokolta a szigorítást. „A polgárok életének jobbítását szolgálja az intézkedés, hiszen Bukarest sajnos Európa hatodik legszennyezettebb levegőjű fővárosa. Tisztább levegőre van szükségünk, és ezt csakis a szennyező járművek korlátozásával tudjuk elérni” – magyarázta a szociáldemokrata elöljáró a közgyűlés tegnapi ülésén, emlékeztetve, hogy Románia ama uniós tagállamok közé tartozik, amelyek ellen pert indított az Európai Bizottság a légszennyezettségi határértékek túllépése és a megfelelő intézkedések hiánya miatt.

A jóváhagyott tervezet értelmében a bukaresti önkormányzat oxigénilletéket vet ki az Euro 5-ös szabvány alatti gépkocsikra: a non Euro, Euro 1 és Euro 2-es környezetvédelmi besorolású járművek után napi 3, míg az Euro 3-as és 4-esek után napi 1 eurónak megfelelő lejt kell fizetni a Bukarestben való közlekedésért a jövő évtől. Az így befolyó összeget környezetvédelmi projektekre, környezetbarát tömegközlekedés kialakítására fordítanák; a matricavásárlást elmulasztó sofőrökre tetemes bírságot vetnek majd ki. Miközben az Euro 4-es járművek 2021-től lesznek illetékkötelesek, az Euro 3 alatti járművek tulajdonosait már januártól azzal is sújtják, hogy szennyező gépkocsijukkal egyáltalán nem hajthatnak be a városközpontban kialakított úgynevezett „levegőminőségi” övezetbe. Ezen túlmenően ezeket az autókat 2022-től teljesen kitiltják a fővárosból. A városközpontban lakó bukarestieket ugyanakkor az önkormányzat vásárlási utalvánnyal ösztönözné régi autójuk újra cserélésére. A román fővárosban és Ilfov megyében több mint 1,6 millió személygépkocsit tartanak nyilván, ebből egymillió Euro 5 alatti emissziós besorolású.

Bukarestben és több nagyvárosban régóta tervezik, hogy valamilyen módon csökkentik a magas légszennyezettséget, valamint az iszonyú autósforgalmat, amely különösen felpörgött az elmúlt években. Az ország 2007-es uniós csatlakozása után a kormányok különböző néven – környezetvédelmi bélyegilleték, autóregisztrációs díj, zöldilleték – vetettek ki speciális adót a gépkocsik első forgalomba íratása esetén, amivel támogatni próbálták a belföldi autógyártást, másrészt megpróbálták megakadályozni, hogy Románia a Nyugat-Európából behurcolt használt gépkocsik temetőjévé váljék. Ezek az illetékek azonban sértik az uniós jogot, ráadásul a román állam rengeteg kártérítési pert veszített. Emiatt 2017-ben Bukarest kivezette, idén augusztusig pedig teljesen visszafizette a járművek forgalomba íratásakor beszedett illetéket. Az intézkedés nyomán megugrott a használtautó-behozatal az országban, a trend pedig azóta alig enyhült: míg tavaly egész évben 473 ezer, az idei év első kilenc hónapjában 329 ezer, másodkézből származó járművet importáltak.

Románia dugódíj környezetvédelem Bukarest
Ezek is érdekelhetik