BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A CX-30-as a siker várományosa

Úgy számol a Mazda, hogy a CX-30-as lesz a legnépszerűbb autója. Van rá esély.

Mostantól háromtagú a Mazda kompaktkínálata: az ötajtós 3-as fekete karosszériadíszekkel a sportos kivitel, a lépcsős hátú 3-as csillogó krómmal a klasszikus, a most bemutatott CX-30-as pedig az, amire manapság a legtöbb vásárló vágyik – a városban is könnyen manőverezhető és parkolható ötajtós karosszéria egy kicsit magasabbra helyezve. Már csak azt kell valahogy kiokoskodniuk a japánoknak, hogy miként szerezzenek arról tudomást a – Mazda-berkekben nem járatos, tehát a konkurencia által elhódított – vásárlók, hogy a CX-3-as és a CX-30-as valójában két teljesen más autó.

Egyedi külsőt készítettek az immár 175 milliméteres hasmagassághoz, a hűtőrács minden korábbinál hangsúlyosabb térbeli megformálást kapott – mély lyukból világít kifelé a fényszóró –, a hatalmas lemezfelületek lágyan ívelnek, és mindezt jó vastag fekete műanyag alsó védőburkolat foglalja keretbe. A műszerfal alapvetően megegyezik a 3-asban találhatóval, azonban itt eltérő a felső burkolat, amely barna vagy kék bőrborítást is kaphat. Egyéni probléma, de azért megemlítem, hogy a szélvédőn van egy olyan csík a belső visszapillantó alsó vonalában, amely erősen torzít, nekem ez a sáv a látómező felső peremén volt, és nagyon idegesített. Pozitívum viszont, hogy az övvonal nem emelkedik annyira magasan, mint az ötajtós 3-asnál, így hátul nincs olyan bezártságérzet, azonban az erősebb, befelé dőlő oldalfal és a vaskos kardánalagút miatt a második sorban csak ketten utazhatnak kényelmesen. A tervezők igyekeztek javítani a kilátáson, ezért került például a külső tükör az A oszlop tövétől sokkal hátrébb – a menetpróbán nem sikerült hozzászoknom, hogy máshova kell fókuszáljak, ha tájékozódni akarok a mögöttes helyzetről –, a C oszlopokra helyezett apró ablakok gyakorlati használhatósága nulla. De legalább van körkamera-rendszer, így a tolatókamera felülnézeti képén mind a négy kerék haladási irányát külön jelzi a számítógép. A csomagtér 430 literes, a rakodóperem 731 milliméteren található, a legnagyobb újdonság pedig a 2020 tavaszától választható Smart Cargo nevű padló lesz, amelyet mi is csak képen láttunk. Ennek lényege, hogy menetirány szerint nézve három részre osztják a padlót, ezekkel a darabokkal lehet átrendezni a rakteret úgy, hogy megakadályozzuk a rakomány csúszkálását.

Ez utóbbira pedig van esély, mert az áthangolt felfüggesztéssel jól veszi a kanyarokat a CX-30-as. Erre azért szükség is van, mert a 122 lóerős, 2,0 literes lágy-hibrid szívómotort megfojtja a hosszú váltóáttételezés, úgyhogy leginkább lendületből lehet gyorsan haladni. Kifejezetten könnyen mozgatható és pontos a hatfokozatú, kézi kapcsolású váltó karja, de hiába próbálunk bűvészkedni, ez a változat kényelmes alapmotorként működik. Rendkívül csendes az utastér, még sztrádatempónál is nyugodtan lehet normál hangerővel beszélgetni. Mivel az előzetes közvélemény-kutatás szerint a legtöbben zenét szeretnek hallgatni autózás közben, ezért kap alapáron nyolc hangszórós hifit az autó, extraként pedig 12 hangszórós Bose-szettet. A 115 lóerős dízel a nagy nyomatéka miatt érezhetően jobban viszi a karosszériát, de ennek már hangja is van, a kerregős felhangot eltüntették, ám hallani egy olyan morgást, amely a benzinesből hiányzik. Ez utóbbit próbáltam hatfokozatú automatával és összkerékhajtással is, egy kicsit javít a helyzeten, hogy rövidebbek az áttételek – a kettes fokozat például 90-nél fogy el, nem 105 kilométer per óránál, mint a kézi váltós, elsőkerék-hajtású változatnál.

Csak egy rövid, alig több mint 20 kilométeres körre lehetett elvinni a Skyactiv X változatot, mert csupán négy darabot tudott a sajtórendezvényre biztosítani a Mazda. Ezek közül olyat vezettem, amely csendes volt, de egy másik autóból kiszállva a kollégák a motorhangra panaszkodtak – fontos, hogy előszériás járművekről volt szó. Arra felkészültek a gyáriak, hogy a tulajdonosok majd gyakran mutogatják az erőforrást, így az nem levehető motorburkolatot, hanem egy olyan fedelet kapott, amely felhajtható, és egy kis pánttal a motorháztetőhöz rögzíthető. Finoman működik a négyhengeres, a kompresszor jelen esetben a légfelesleg biztosítása és nem a teljesítménynövelés miatt van, így továbbra is szívómotorszerűen kell használni a 180 lóerős négyhengerest. A fogyasztásról majd hosszabb próba után nyilatkozhatunk, bár némi kérdezősködés után kiderült: 24 kilométeren 6,4–9,0 liter közötti átlag is előfordult.

A Mazda egyébként úgy számol, hogy Európában a CX-30-as lesz a slágermodellje, a jövő március végén záródó 2019-es pénzügyi évben 35 ezer darab értékesítésével kalkulálnak. Ezek túlnyomó többsége benzines lesz, hiszen a vásárlók az elmúlt hónapok propagandájának következtében elfordultak a dízelektől, a Skyactiv X motoros változat érkezésére pedig pár hónapot még várni kell. A márkakereskedésekben már vannak kipróbálható és megvásárolható példányok.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.