Németország lett a befutó a Tesla első európai gyárának helyszínéért vívott csatában, és meglepetéssel is tudott szolgálni Elon Musk alapító-vezérigazgató azzal, hogy a nevető harmadikat, Berlint hirdette ki győztesként. A nyár végén még a két nyugati tartomány, Alsó-Szászország és Észak-Rajna–Vesztfália volt versenyben, és maga Musk a német–francia határ környékét nézte ki az új gyár helyszínéül. Különösen fontos volt számára a nagy kikötőkkel rendelkező Benelux államok közelsége. Berlin e kritériumnak ugyan nem felel meg, de a fejlett logisztikai infrastruktúra és a nagy északi kikötők – Bréma, Hamburg, Rostock – könnyű elérhetősége ezt a hátrányt ellensúlyozni tudja. Elon Musk kedden késő este Berlinben, a német gyártók körében magas presztízsű Aranykormány Díj átadásán jelentette be döntését, amelyet hosszas tárgyalássorozat előzött meg. A hírre csaknem másfél százalékos erősödéssel reagált a Tesla árfolyama. Tegnap Musk azt is közölte az Auto Express-szel, hogy az első helyen Nagy-Britannia szerepelt a listájukon, de a Brexit okozta rizikók vállalhatatlanok voltak a számukra.
A Tesla a brandenburgi nemzetközi repülőtér közelébe tervezett európai Gigafactoryjában akkumulátorokat, hajtásláncokat és természetesen autókat is gyártani fog, emellett egy berlini fejlesztőközpont is része az ismeretlen nagyságú beruházási csomagnak – írja a Reuters. Az első made in germany jelzésű Teslák sorozatgyártását a magas profittartalmú Model Y városi terepjáróval kezdik, a tervek szerint 2021-ben. Ahogy Peter Altmaier gazdasági miniszter tegnap üdvözlő közleményében fogalmazott, a Tesla megtelepedése újabb bizonyíték a német autógyártás európai meghatározó szerepére. A klímacélok teljesítését a zéróemissziós elektromos autók dinamikus elterjedésében látó berlini kormányzat egyelőre szavakban támogatja a Teslát, de az esélyegyenlőség biztosítása érdekében várhatóan ők is részesülnek a helyi villanyautó- és akkumulátorgyártókat megillető kedvezményekből és szubvenciókból, amelyeket az olcsón termelő kínai konkurensek visszaszorítására vezetett be a kormány. A támogatásokról egyelőre nem tárgyaltak, de Altmaier leszögezte, hogy az uniós előírásokat tiszteletben fogják tartani.
A berlini tartomány gazdasági minisztere, Ramona Pop az RBB rádiónak nyilatkozva hat-hétezerre becsülte a gyártásnál és akár ezerre a fejlesztőközpontban munkát kapó szakemberek számát. A Tesla honlapján már meg is jelentek az első álláshirdetések. Elemzők szerint nemcsak a német GDP-nek ad lökést a villanyautó-gyártó letelepedése, de a nagy helyi riválisokat – BMW, Mercedes és VW – is fejlesztéseik felgyorsítására ösztönzi, nem mintha túlzottan ellustultak volna e téren.
Eközben a Tesla első külföldi gyárában, a sanghaji Gigafactoryban már javában folyik a próbagyártás, ott az Alibaba felől érkező hírek okozhatnak némi kellemetlenséget az amerikaiaknak. A hétfői szinglinapon 38,4 milliárd dolláros rekordforgalmat elérő e-kereskedő ugyanis részt vállalt az XPeng nevű villanyautó-startup 400 millió dolláros feltőkésítésében, és beszáll az okostelefonokat és okoseszközöket gyártó Xiaomi is. A 2014-ben alapított cég piaci értéke ezzel négymilliárd dollárosra nőhetett. A pénzinjekció szükségességét az e-autók állami támogatásának csökkentése, az eladások lassulása és a fejlesztési költségek megugrása indokolja. A friss forrást a jövő évi New York-i, esetleg hongkongi tőzsdei bevezetést fontolgató XPeng kutatás-fejlesztésre, önvezető szoftverének tökéletesítésére, valamint G3-as városi terepjárójának és P7-es szedánjának sorozatgyártásához használja fel. Az első háromnegyed évben 13 ezer villanyautót értékesítő XPenget az elemzők az egyik legfontosabb helyi Tesla-riválisnak tartják.
Alibaba-papírok a hongkongi tőzsdén
Az eddig csak New Yorkban jegyzett Alibaba-részvényeket bevezethetik a hongkongi börzére is, a helyi tőzsde hozzájárult a tőkepiaci művelethez – tudta meg a The Wall Street Journal. A kínai online kiskereskedő már ezen a héten megkezdi a 10-15 milliárd amerikai dolláros részvényértékesítés roadshow-ját. A jegyzés egy hétig tart, a részvények árazására november 20-án kerülhet sor. | M. E.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.