BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Felszálló ágban a Toyota és a Fiat

A Toyota árfolyamán az éves nyereség bővülésének híre, a Fiat Chryslerén pedig az évzáró negyedév váratlanul megnőtt profitja lendített nagyot tegnap.

A Toyota a jobb értékesítési adatokra és a kedvezőbb árfolyamhatásokra hivatkozva 4,2 százalékkal 22,7 milliárd dollárra emelte a márciussal záruló üzleti évére vonatkozó üzemieredmény-várakozását. Előrejelzésükben 10,73 milliós eladással, harmincezerrel több jármű értékesítésével számolnak, míg a dollár-jen árfolyamnál a 107-ről 108-ra gyengített átváltási kurzus segíti magasabb profithoz a világ második legnagyobb autógyártóját. A frissített prognózis szerint a megelőző üzleti évhez képest a konszern árbevétele 2,4 százalékkal 268,6 milliárd dollárra esik vissza, az adózott eredmény viszont negyedével, 21,4 milliárd dollárra hízik. A fejleményekre 2,6 százalékkal erősödött a Toyota árfolyama.

A decemberrel zárult harmadik üzleti negyedév szerényebb eredményeket hozott: éves összevetésben 3,2 százalékkal 5,95 milliárd dollárra mérséklődött az üzemi eredmény, amit az akkor épp erősebb jennel és a 3,8 százalékkal 2,19 millió darabra visszaeső autóeladásokkal magyaráztak. Észak-Amerikában, amely 31 százalékos részarányával a Toyota legnagyobb felvevőpiaca, a negyedévben 1,8 százalékkal kevesebb autót adtak el, a legnagyobb érvágást viszont a lanyhuló thaiföldi és az indonéziai vásárlásokat magában foglaló ázsiai piac 12,5 százalékos szűkülése okozta.

A Toyota vezetése a koronavírus kockázatait egyelőre nem számszerűsítette, a kínai gyáraiban és alkatrészimportjában várhatóan fellépő fennakadásokra alternatív megoldásokat keres. A kínai gyártást hétfőn tervezik újraindítani, de ennél többet Sirajagani Maszajosi üzemeltetési igazgató nem árult el a Reutersnek. A céget emellett az is aggasztja, hogy a brit kormány öt évvel – 2035-re – előre akarja hozni a fosszilis üzemanyaggal hajtott új autók forgalomba helyezési tilalmát. A japánok szerint a villanyautók erőltetett elterjesztésének terve átgondolatlan, és több kárt okoz, mint amennyi haszonnal jár. A Toyota egy 122 ezres kapacitású autógyárat és egy motorgyárat üzemeltet az Egyesült Királyságban.

Ebben a formájában valószínűleg az utolsó éves gyorsjelentését tette közzé a Peugeot SA-val fúzióra lépő Fiat Chrysler Automobiles (FCA), amelyben erős eredményekről beszél, noha a számok ezt nem mindenben támasztják alá. Az olasz–amerikai cégóriás tavaly 4,42 millió autót adott el világszerte, 8,8 százalékkal kevesebbet, mint 2018-ban. Valamennyi piaca zsugorodott, emiatt visszaesett a bevétele – 2 százalékkal 108,2 milliárd euróra –, míg az adózott eredménye 19 százalékkal 2,7 milliárdra zuhant. Ez részvényarányosan (EPS) 1,71 eurót jelent. Az évzáró negyedév azonban valóban erősebbre sikerült: az FCA számára legfontosabb észak-amerikai piacon elért 2 százalékkal erősebb, 649 ezer darabos forgalom, és az új Jeep és Ram modellek kedvező fogadtatása, továbbá az elemzői várakozásokat tízmillióval, a tavalyit pedig 7 százalékkal meghaladó, 2,12 milliárd eurós üzemi eredmény adhat okot bizakodásra – a Peugeot-fúzió eredményjavító hatása mellett. A jelentésre a milánói börzén 3,5 százalékot erősödött az FCA árfolyama.

A klímaváltozás bűnbakjainak kikiáltott dízelautók részaránya 30,5 százalékra csökkent tavaly a megelőző évi 35,9 százalékról – derül ki az Európai Autógyártók Szövetségének az EU-ban forgalomba helyezett új autók meghajtása alapján készített összesítéséből. A benzines kocsik aránya ezzel szemben 56,6-ről 58,9 százalékra bővült. A rendszámot kapott, tisztán elektromos autók aránya 2,1-ről 3,1 százalékra gyarapodott, ez utóbbi 291 ezres eladást jelent. Az uniós csúcstartó meglepő módon Hollandia (67,7 ezer), őt Németország (63,5 ezer) és Franciaország (42,8 ezer) követi. Az 1833 darabos magyar teljesítmény 41 százalékos éves plusz, de ma még csak minden századik új autót hajt villanymotor. Az is igaz, hogy a 73-as mutatóval a sor végén kullogó letteknél ennyi autóra teljesen fölösleges országos töltőhálózat kiépítésébe pénzt fektetni, és a 88-cal őket követő görögöknél sem érdemes Tesla-szalont nyitni.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.