Nemzetközi gazdaság

Ismét napirendre került a nagyszabású erdélyi vasútfejlesztés terve

Több mint másfél milliárd eurós beruházás keretében korszerűsítenék és villamosítanák Romániában a Kolozsvárt a magyar–román határral összekötő vasúti szakaszt. Ez a projekt azonban nem ugyanaz mint, amelynek keretében a magyar kormány gyorsvasutat építene a kincses város érintésével Budapest és Bukarest között.

Öt éven belül akár 160 kilométeres óránkénti sebességgel is közlekedhetnek majd a vonatok Kolozsvár és Nagyvárad között, legalábbis a román hatóságok ígérete szerint. A bukaresti közlekedési minisztérium a napokban megállapodást kötött a kincses város, a bihari megyeszékhely és Arad önkormányzatával az érintett szakasz villamosítását és teljes korszerűsítését célzó projekt támogatásáról. A Lucian Bode, a február elején bizalmatlansági indítvánnyal megbuktatott román kormány szállításügyi minisztere által az ország egyik legfontosabb vasúti infrastrukturális projektjének nevezett beruházás költségvetése 7,3 milliárd lejre (511 milliárd forintra) rúg, amelynek egy részét európai uniós forrásból, a többit a nemzeti költségvetésből fedezik.

A Kolozsvár és a magyar–román határ között húzódó, éppen 150 évvel ezelőtt átadott, 166 kilométeres vasútvonalat teljesen felújítanák; ebből 160 kilométert villamosítanának is, 88 kilométer hosszan pedig megkettőznék a vasúti pályát. A tíz pályaudvar, valamint felüljárók és alagutak felújítását is magában foglaló projekt legfontosabb hozadéka lenne, hogy három óráról egy óra 45 percre csökkenne a menetidő a kincses város és Nagyvárad között. (Kolozsvár és Budapest között csaknem nyolc órát vesz igénybe a vonatút.)

„A korszerűsítésnek és a villamosításnak köszönhetően a személyvonatok 160, a tehervonatok 120 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedhetnek majd” – közölte Lucian Bode, aki szerint elkészült a megvalósíthatósági tanulmány aktualizált változata, és márciusban várhatóan kiírják a versenytárgyalást a kivitelezésre. A bukaresti kormány úgy tervezi, hogy jövő tavasszal elkezdődne az érdemi munka, a kivitelezőnek 42 hónapot szánnak a beruházás megvalósítására. Ágazati szakértők azonban közel sem ennyire optimisták, és emlékeztetnek, hogy a több évtizede tervezett projekt kapcsán számtalan ígéret elhangzott már a hatóságok részéről. (Az Osztrák–Magyar Monarchia idején egyébként két év alatt épült meg az érintett szakasz.)

A román közlekedési miniszter igyekezett tisztázni, hogy ez a beruházás nem azonos a magyar kormány ama elképzelésével, amely szerint nagy sebességű vasútvonallal kötnék össze Budapestet Kolozsvárral, továbbá Bukaresttel. Ez is azt jelzi, hogy a román hatóságok húzódoznak együttműködni a magyar kormánnyal, holott a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium január végén közzétette a közbeszerzési tájékoztatót a magyar főváros és a kincses város közötti gyorsvasút megvalósíthatósági tanulmányának elkészítésére. A 450 kilométer hosszúságú, TGV típusú vasút kiépítésére a magyar kormány még évekkel ezelőtt tett javaslatot, 2018-ban pedig az Orbán-kabinet jóváhagyta az infrastrukturális beruházás létrehozásának tervtanulmányait, egymilliárd forintot különítve el a megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter többször is tárgyalt a gyorsvasút megépítéséről román kormányzati illetékesekkel, és elmondta: egyetértés van Magyarország és Románia között abban, hogy Budapest és Kolozsvár között épüljön meg a térség első TGV típusú gyorsvasúti összeköttetése.

A beruházás

1,5

milliárd euróból

valósulhat meg

Ezek is érdekelhetik