M. Cs. | Újabb hatalmas összegeket áramoltatott a kínai jegybank a bankrendszerbe, hogy enyhítse a koronavírus-járvány miatti üzemleállások és közlekedési korlátozások által okozott károkat. A pénzintézet fordított repo révén összesen 500 milliárd jüant (71,22 milliárd dollár) pumpált a rendszerbe, ezen belül hétnapos repóval 380 milliárd jüant, tizennégy napossal további 120 milliárd jüant. Egy nappal korábban a jegybank a hétnapos fordított repokamatot 10 bázisponttal, 2,4 százalékra, a tizennégy naposét ugyancsak 10 bázisponttal, 2,55 százalékra mérsékelte, és ezzel mintegy 1200 milliárd jüant (173 milliárd dollár) juttatott a pénzügyi rendszerbe. A likviditásnövelés a jegybank várakozásai szerint csökkenti a kötvényhozamokat, mérséklődnek a pénzügyi költségek, és enyhül a kis- és mikrovállalkozásokra nehezedő pénzügyi nyomás. Elemzők szerint azonban ebben az esetben kevésnek bizonyulhatnak a monetáris intézkedések, mert a járvány akkor tört ki, amikor a kínai gazdaság növekedése már egyébként is lassult. Hubert de Barochez, a Capital Economics elemzője szerint a pekingi jegybanknak alapkamatot kell csökkentenie az idén még a legoptimistább forgatókönyv esetén is, vagyis ha gyorsan megfékezik a járvány terjedését, és hamarosan minden visszatér a régi kerékvágásba. A Citigroup is arra számít, hogy a kínai jegybank mellett a kormány is megtesz mindent, akár a költségvetési hiány elengedése árán is, és így sikerül majd megállítani a lefelé irányuló spirált. Ennek ellenére arra figyelmeztetnek, hogy az első negyedévben a kínai gazdasági növekedés akár 4,8 százalékra is visszaeshet.
A járványban a tegnap délutáni adatok szerint 427 ember halt meg, a második Kínán kívüli áldozat egy hongkongi férfi volt, aki minden valószínűség szerint a járvány gócpontjának számító Vuhanban fertőződhetett meg. A közép-kínai Hupej tartományban található városban a legmagasabb, 4,9 százalékos a halálozási arány, aminek az egészségügyi hatóságok szerint az az oka, hogy a járvány kitörésekor nem volt elég kórházi ágy. Vuhanban 313 ember halt meg, az összes áldozat 74 százaléka.
Leállnak az autógyárak
A dél-koreai Hyundai tegnap megkezdte belföldi járműgyártásának teljes leállítását, mert a koronavírus miatt fennakadások vannak a kínai alkatrészszállításban. Addig nem is kezdik újra a termelést, amíg nem találnak új beszállítókat, lehetőleg otthon. Dél-Korea tavaly 1,56 milliárd dollár értékben importált autóalkatrészeket Kínából. A Nissan is bejelentette, hogy elhalasztja négy gyárában a termelés újraindítását február 10. utánra. A Toyota február 9-én, a Ford 10-én, a Honda és a Valeo francia alkatrészgyártó 13-án, a PSA Peugeot Citroën 14-én tervezi újrakezdeni a termelést Kínában. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.