A LATAM Airlines csoport két héttel húzta tovább, mint legfőbb piaci versenytársa, az Avianca, így immár Latin-Amerika mindkét vezető légitársasága a csődvédelem előnyeit „élvezheti”, és gőzerővel dolgozhat kilábalási programjának végrehajtásán. A koronavírus-járvány miatt leállt légi forgalom és a kieső bevételek miatt fizetésképtelenné vált LATAM csoport chilei, ecuadori, kolumbiai, perui és észak-amerikai érdekeltségei az illetékes New York-i csődbíróságon tegnap hivatalosan is beadták kérelmüket, ami azonban az argentin, a brazil és a paraguayi leányvállalatukat nem érinti. A cégcsoport legnagyobb részvényese az amerikai Delta Air Lines, amely tavaly 1,9 milliárd dollárért vásárolt 20 százalékos részesedést, és maga is a washingtoni segélyprogramokra szorul. Ők egyelőre kötelezettséget nem vállaltak, viszont a LATAM helyzete így sem reménytelen, ígéretet kapott, hogy a többi nagy tulajdonos, a Cueto és az Amaro család, valamint a Qatar Airways 900 millió dolláros mentőcsomagot állít össze számára, hogy újraszervezhesse tevékenységét. Ehhez a kasszában még megmaradt 1,3 milliárd dollárt is fel tudják használni. Emellett a brazil kormány is tárgyal már a céggel arról, hogy a meglebegtetett 367 millió dolláros támogatással mennyire tudnák garantálni a helyi légi közlekedés folyamatosságát. Chile viszont már jelezte, nem ad pénzt a LATAM-nak.
Roberto Alvo vezérigazgató szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de a tartozások törlesztésének felfüggesztésével járó csődvédelem maradt az egyetlen járható út. A 7,6 milliárd dolláros adósságállományt felhalmozó LATAM utasai nem sokat érezhetnek meg a csődhelyzetből, a járatok csonka menetrend szerint repülnek, a foglalások érvényesek maradnak, a teherszállítási üzletág is zavartalanul üzemel. A chilei LAN és a brazil TAM 2012-es fúziójából létrejött, negyvenezer embert foglalkoztató LATAM az utóbbi négy évben nyereséges volt, összesen 700 millió dollár profitot termelt, s épp az osztalék kifizetését tervezte, amikor beütött a koronavírus-járvány. Vele szemben a bogotái székhelyű, húszezer alkalmazottal dolgozó Avianca masszívan veszteséges volt, tartozásai a fizetésképtelenség bejelentésekor 7,3 milliárd dollárra rúgtak, s a kolumbiai kormány sem sietett a segítségére. Ott is egy amerikai légitársaság, a United futhat a pénze után: 700 millió dolláros befektetését sirathatja.
A Lufthansánál viszont volt mit ünnepelni, miután hétfőn Berlin 9 milliárd euróval betársult, igaz, átmeneti időre, 2023 végéig, amíg rendeződik a legnagyobb európai hagyományos légitársaság sorsa. Az állami pénz fejében 20 százaléknyi „csendes”, azaz a lényegi üzemeltetési ügyekbe beleszólást nem biztosító részvénypakett jár, viszont tulajdonosváltás esetén vétójogot biztosít a kormánynak. Olaf Scholz pénzügyminiszter szerint befektetésükből minimális haszonnal szállhatnak majd ki, de a lényeg, hogy átmenetileg kisegítsenek egy amúgy prosperáló német óriásvállalatot. Az árfolyam a bejelentés óta 12 százalékot erősödött.
A németek fapados riválisa, a Ryanair vezére, Michael O’Leary már bejelentette, hogy Brüsszelben megtámadják a berlini döntést, mert az egyértelműen versenytorzító támogatásnak számít, s azzal jár, hogy a Lufthansa csoport egyes tagjai az önköltség alatti áraikkal kiszoríthatják a konkurenciát az uniós piacról.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.