Továbbra sem tudhatják biztosan a német adófizetők, hogy pontosan mennyi pénzzel kell hozzájárulniuk a koronavírus-járvány miatt csődközelbe került Lufthansa megmentéséhez. A német kormány a múlt hónapban 9 milliárd eurós állami segítségnyújtásról hozott döntést, a mentőcsomag fejében azonban az állam 20 százalékos tulajdonrészt és két igazgatósági helyet kér a nemzeti légitársaságban. Az alkut a társaság csütörtökre összehívott rendkívüli közgyűlésén kell jóváhagyniuk a részvényeseknek, ennek hiányában a társaság csődvédelmet kérhet maga ellen. A pozitív döntés azonban még Carsten Spohr, a Lufthansa vezérigazgatója szerint is bizonytalan. Szavaira tegnap délelőtt újabb 5,7 százalékos zuhanással reagált a részvényárfolyam, miután elmondta, a légitársaság mindent megtesz, hogy elkerülje járatai leállítását és a fizetésképtelenséget, s felülkerekedjen a legnagyobb részvényesével az állami mentőcsomagért vívott csatában.
A gond forrása, hogy 15,5 százalékos pakettjével a Lufthansa legnagyobb részvényesének számító Heinz Hermann Thiele élesen ellenzi az állami tulajdonszerzést és az új tagok beültetését az igazgatóságba. A 79 esztendős veterán befektető a csütörtöki közgyűlésen egymaga képes lehet meghiúsítani a mentőcsomag elfogadását. A járványhelyzet miatt videokonferencia keretében megtartandó gyűlésen eddig a részvényesek kevesebb mint 40 százaléka jelezte a részvételi szándékát, márpedig 50 százalék alatt kétharmados többség szükséges a napirendi pontok elfogadásához. Ebben a helyzetben Thiele lehet a mérleg nyelve.
A kormány, a menedzsment és a nagybefektetők a hét elején ezért ismét tárgyalóasztalhoz kényszerülnek. Olaf Scholz német pénzügyminiszter tegnap még optimistán nyilatkozott a megállapodás sorsáról. „A Lufthansa nagyon sikeres vállalat volt a válság előtt, ezért kötelességünk lehetőséget adni neki a túlélésre a járvány miatt kialakult helyzetben” – hangsúlyozta.
Közben egyre szaporodnak azok a hangok is, amelyek szerint igazán egyik fél sem elégedett a mentőcsomag tartalmával. A részvényesek az állami tulajdonszerzés mértékét tartják túlzónak, a szakszervezetek ezzel szemben még nagyobb állami beleszólást tartanak indokoltnak a dolgozók védelme érdekében. A menedzsment mozgásterét ugyanakkor valamelyest növeli, hogy Svájc 1,4 milliárd eurót, az osztrák kormány és bankok pedig további 450 millió eurót injekcióznak a Lufthansa leányvállalataiba. A sorra érkező kisebb felajánlások lehetővé teszik a német államnak, hogy a tervezettnél kevésbé mélyen nyúljon a zsebébe. A Bloomberg értesülései szerint a német kabinet készen áll arra, hogy csökkentse a német adófizetőkre nehezedő terhet, a mentőcsomag kényszerű újratárgyalása így akár még kapóra is jöhet a berlini döntéshozóknak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.