BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A fellendülés nem olyan lassú, mint gondoltuk

Tiszóczi Roland | Az európai autókereskedelem lassan magához térhet. Bár az új személygépkocsik regisztrációinak száma júniusban 24 százalékkal volt alacsonyabb az előző év hasonló időszakában mért adatokhoz képest, de ezt a gépjárműgyártók és -kereskedők már enyhülésként értékelik – jelentette az Európai Autógyártók Szövetsége tegnap. Ez a szám önmagában nézve még mindig drámai­nak mondható, ám az áprilisi 78 százalékos és a májusi 57 százalékos, valamint a 2020 teljes első fél évében tapasztalt 39,5 százalékos visszaeséshez képest valóban javulásnak tekinthető. A gyártók bíznak benne, hogy az európai gazdaságélénkítő eszközök segíteni fogják az autóipar fellendülését – írja elemzésében a Bloomberg.

Ez a várakozás azért is megalapozott, mert a szektor adatai már az egymást követő második hónapban javuló tendenciát mutatnak, és az állami támogatások is nagyobb visszapattanást eredményezhetnek. Az értékesítés azonban továbbra is jóval elmarad a tavalyi szinttől, így azok a remények, hogy a Kínában tapasztalt V alakú fellendülés lesz jellemző Európában is, már elhalványulni látszanak. Kedden a Volkswagen AG próbálta lehűteni a túlzott várakozásokat. Az alkalmazottaknak szóló belső újságban azt írták, hogy az új munkavállalók felvételét befagyasztják, annak ellenére, hogy a megrendelések emelkednek.

Az autógyártók egész Európában csökkentették a költségeket és a munkahelyek számát. Ha a trendet követné, akkor a Daimler AG-nek az eredetileg tervezett 15 ezer álláshelynél többet kellett volna felszámolnia – mondta a múlt héten a vállalat emberi erőforrásokért felelős vezetője a DPA német hírügynökségnek. Az európai kormányok az ügyfeleket a környezetbarát autókra vonatkozó ösztönzőkkel próbálják visszacsalogatni a bemutatótermekbe. Néhány akkumulátorral működő autó ára csökkent, ez szintén fokozhatja a vásárlókedvet. Franciaországban például a negatív eladási tendencia éppen az alacsony károsanyag-kibocsátású járművek kormányzati ösztönzőinek köszönhetően tudott megfordulni.

A Kínai Gépjárműgyártók Szövetségének múlt heti prognózisa szerint a globális autóértékesítés akkor lendül fel, ha a gazdaságok kilépnek a szigorú leállásból. Számításaik szerint a kilátások javulnak, összességében „mindössze” 10-20 százalékos visszaesés várható az egész évre vonatkozóan. A Bloomberg Intelligence előrejelzése szerint Európában várhatóan 20 százalékkal csökkenhet az autóértékesítés 2020-ban. „A fellendülés lassú, de nem annyira, mint gondoltuk, és úgy tűnik, hogy július lehet az első szinte normális hónap” – mondta Juergen Pieper iparági elemző.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.