Már a koronavírus-járvány előtt rohamtempóban fejlődésnek indult a lakóautópiac Európában, ebből a trendből az autógyártók is kivették a részüket, Magyarországon szintén többek kínálatában (Mercedes-Benz, Volkswagen) megjelentek a kempingautók. A Ford is elkezdte kiterjeszteni a Nugget (aranyrög) nevű típusának forgalmazását, és bár mi még nem tartozunk a támogatott országok közé, de egy, a határlezárások miatt hazánkban ragadt példányt megkaptunk egy rövid próbára.
A magas tetős, nyújtott karosszériás Nugget Plus annyiból több egyszerű kempingautónál, hogy egy fél fürdőszoba is van a fedélzetén. Az alapváltozathoz képest 37 centivel hosszabb felépítmény hátsó részében szorítottak helyet a beépített WC-nek, a lenyitható mosdónak és a zuhanycsatlakozónak (az utóbbit kívül kell használni, a zuhanytartó mágnesen rögzíthető a fémlemez karosszériához). A mellékhelyiség használatát érdemes szigorúan halaszthatatlan vész esetére korlátozni, a konyhától mindössze egy derékmagas, kihúzható háló választja le; nagyra nőttek a trónról akár mosogathatnak is… Amúgy is gyakran kell majd takarítani a konyhapultot, hiszen a felső ágy megközelítése azon keresztül történik: a létra rövid, a pultra lépve lehet felmászni. Az L alakú konyhapultban mosogató, két gázégő és egy mély hűtőláda kapott helyet. A felső ágy három részből álló keretének és szivacsának összeállítása és elpakolása nehézkes, ahogy a lenti ülésből kialakítható fekhellyel is dolgozni kell, de nem olyan sokat.
Mindenfelé tárolóhelyet találunk, de ezek jórészt kicsik vagy specializáltak, például pohártartó, étkészlettartó stb., de azért van akasztós szekrény is. Érdekes, hogy amíg a kempingasztalt a felnyitható hátsó ajtó rejti, a két kempingszéknek nincs rögzítési lehetősége, a két zsák a lakótér hátuljába bedobva utazik – az úthibákon áthajtva ezek lehetnek a legnagyobb zajforrások a csörömpölő étkészlet mellett. Öt, biztonsági övvel felszerelt ülés és négy hálóhely van a fedélzeten, igazából a tárolóhelyek mérete és a terhelhetőség (csomagok mennyisége) korlátozza a kirándulások időtartamát. Még a hidegtől sem kell félni, hiszen van gázolajos, programozható állófűtés a fedélzeten. A legnagyobb veszélyt az rejti, hogy a vezetőülésben helyet foglalva az ember könnyen megfeledkezik arról, mekkora autót mozgat. A 185 lóerős dízelmotor ezt az üresen is majdnem 3 tonnás járművet meglepő dinamikával mozgatja, a hatfokozatú automatikus váltó ügyesen veszi le a sofőr válláról a terhet. A belső tükör használatát a konyhapult akadályozza, egyébként nincs változás a Transithoz vagy a Tourneóhoz képest a kezelésben. A magas tetőt úgy alakították ki, hogy nem lóg be fent a látómezőbe, de a magasságra vonatkozó figyelmeztetést (2,85 méter) a kormány kitakarja, szóval észnél kell lenni. Hirtelen kanyarvételnél csak kívülről ijesztő az erős karosszériadőlés, a hamar és határozottan beavatkozó menetstabilizáló közreműködésével jól fordul a magas tetős Nugget. Magyarországon nem forgalmazzák a Ford kemping- és lakóautóit, Németországban a rövid karosszériás, felnyitható tetős Nuggetért (130 lóerő, hatfokozatú manuális váltó) legalább 54 362,26 eurót kérnek, a magas tető felára 346 euró, a hosszú karosszériáért és a fél fürdőszobáért 4053,84 eurót számolnak fel. Az automatikus váltón nem érdemes spórolni, mert nagyban megkönnyíti a használatot, különösen meredek emelkedőn indulva.
Összegzés
A Ford-technika megnyugtató műszaki hátteret (szervizhálózat) biztosít nagy utazásokhoz is, a fűtés miatt az egész éves használatnak sincs akadálya.
A 185 lóerővel és automatikus váltóval egészen személyautós a vezethetőség, csak a 2,8 méteres magasságról nem szabad megfeledkezni. | VG
Tetszett
• kényelmes utazás
• sok tárolóhely
• erős és takarékos motor, jó ütemben dolgozó automatikus váltó
Nem tetszett
• szűk közlekedőút
• meg kell dolgozni a hálóhelyekért
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.