V izsgálatot indítottak az Amazon ellen a német hatóságok, mert a vádak szerint letiltotta azokat a kereskedőket, akik túl magas áron kínálták a termékeiket, ezzel pedig eltorzította az árszabást és a szabad piaci versenyt. A Szövetségi Versenyhivatal azt vizsgálja, hogy az Amazon befolyásolja-e, és ha igen, hogyan, a kereskedők árszabását a német piacon – mondta Andreas Mundt, a szervezet elnöke a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak. Azt is hozzátette, hogy az Amazon semmilyen formában nem lehet az árak szabályozója. A cégnek ez az eljárása akkor vált különösen szembetűnővé, amikor a koronavírus-járvány miatt elrendelt kijárási korlátozások közben az emberek áttértek az online vásárlásra. A vállalat a lezárások alatt 26 éves fennállásának legnagyobb profitját érte el.
Németországban – az Amazon második legnagyobb piacán – már korábban is vizsgálódtak a vállalatnál, mert 2013-ig akadályozta, hogy a kereskedők termékeiket más online oldalakon keresztül is kínálják, esetleg alacsonyabb áron is, mint nála. Akkor viszonylag gyorsan sikerült megegyezésre jutniuk a feleknek, az Amazon átírta szolgáltatási feltételeit.
A német vizsgálatokkal párhuzamosan a kanadai versenyhivatal is ellenőrzi az Amazon működését az országban. A hatóság felkérte a kereskedőket, hogy szolgáltassanak olyan információkat, amelyek segítséget nyújthatnak a vizsgálathoz. A hivatal azt kutatja, hogy az Amazon negatívan befolyásolta-e a versenyt a kanadai piacon, és eddig nem állapított meg szabálysértést. Az Egyesült Államokban az online kereskedelmi piac mintegy felét az Amazon egymaga uralja, és a pozícióját a bírálói szerint arra használja, hogy a saját platformján a saját márkáit futtatja, miközben más kereskedőknek hirdetéseket kell fizetniük, ha a termékeikkel versenyben akarnak ott maradni.
Az Amazon, valamint másik három nagy technológiai óriás – az Alphabet (Google), a Facebook és az Apple – legfelső vezetőjének a múlt hónapban az Egyesült Államok kongresszusi meghallgatásán kellett részt vennie, és azt kellett bizonyítania, hogy nem folytat piactorzító, versenyellenes tevékenységet, valamint hogy cégének működése nem lehetetleníti el a kisebb versenytársakat. A monopóliumellenes vizsgálatok során felmerült, hogy a cégek felvásárlással vagy más piactorzító magatartással megfojthatják riválisaikat, nagyobb piaci részesedés megszerezésére törekedve. A meghallgatás elemzők szerint igazolta, hogy az Amazon mellett a Google és a Facebook is tartós monopolhelyzetben van, azonban a vállalatok esetleges feldarabolását nem tartják reális megoldásnak. Főként amiatt, hogy sokak szerint az amerikai érdekeket az szolgálja, ha az államilag támogatott kínai vállalatokkal szemben nem csökkentik a versenyképességüket.
A kongresszusi meghallgatás előtt az amerikai hatóságok két vizsgálatot is indítottak a legnagyobb technológiai vállalatoknál. Júliusban az amerikai igazságügyi minisztérium átfogó trösztellenes vizsgálatba kezdett, majd a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság a Facebooknál külön vizsgálatot is kezdeményezett. Ez utóbbi bizottság nem sokkal korábban már szabott ki bírságot a Facebookra a Cambridge Analytica-botrányban kitudódott adatkezelési gyakorlata miatt. Ezeknek a büntetéseknek azonban nincs jelentős visszatartó erejük, hiszen még a legnagyobb bírságok sem érik el e cégek likvid tőkéjének az 1 százalékát.
A vállalat nettó értékesítése
41
százalékkal nőtt éves alapon
a második negyedévben
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.