Pernod Ricard: töményben a remény
P ocsék évet zárt a francia Pernod Ricard, a minőségi szeszes italokat gyártó óriásnak is a koronavírus-járvány tett be. Az ír Diageo után a világ második legnagyobb forgalmú minőségi töményszesz-gyártójának számító francia cég egymilliárd eurós értékcsökkenési leírásra kényszerült a 2019–2020-as pénzügyi évében, mivel a pandémia elleni küzdelem jegyében a vendéglátóipari egységek, szállodák döntő többsége bezárni kényszerült, és a lefújt rendezvényeken, fesztiválokon sem kellett a közönség szomját oltani. A versenytársakhoz képest olyan nagyon azonban nem kell a Pernod Ricard-t sajnálni, hiszen az üzemi profitjában kimutatott 13,7 százalékos éves csökkenés után is maradt 2,26 milliárd euró a kasszában.
A társaság egyébként júliusban még 15 százalékos profitfigyelmeztetést adott ki, ebből sikerült június végéig, a második fél év hajrájában még ledolgozni egy keveset. Az adózott eredmény soron viszont már 76 százalékos visszaesést és 350 millió eurót találhatunk, amelynek a sorsáról nem szólt friss gyorsjelentésében a vállalat. A 8,45 milliárd eurós bevétel 8 százalékkal marad el a bázisidőszakétól.
A kép sötétebb is lehetne, ha az euró-dollár árfolyam nem alakult volna kedvezően a Pernod Ricard számára. A forgalom Európában
6 százalékkal esett vissza, itt – főleg a tavalyi év második felében – a németek és a britek mellett régiónk teljesített kiemelkedően, a turizmus fellegváraiban azonban, Franciaországban és Spanyolországban, jóval kevesebb Absolut vodka, Martell konyak, Chivas Regal, Ballantine’s meg Jameson whisky és Mumm pezsgő folyt le a torkokon. Az amerikai kontinensen szintén 6 százalékos mínuszt mértek, de a statisztikát ezúttal a latin-amerikai két számjegyű visszaesés húzta mélybe. A járvány kiindulópontját, Kínát és a világ többi részét összességében az önmegtartóztatás jellemezte, itt az amúgy felívelő piacon mért 14 százalékos csökkenés kirívó a Pernod Ricard történetében. Maga a cég gyorsan reagált a negatív fejleményekre, és az elrendelt költségcsökkentések tompították a járvány kedvezőtlen hatásait.
A franciák mindeközben bíznak abban, hogy a kínai és az indiai gazdaság gyors talpra állása is segíti őket, s az amerikaiak is sűrűbben emelgetik majd a poharat. A nemzetközi turizmus talpra állásában ugyanakkor nem hisznek. Megoldást kell találniuk még a profitmarzs erodálásában tevékeny agávéárak megszaladására is, s a tequila fő nyersanyaga mellett a palackozás költségei is megugrottak. Az üzleti évet záró, kereken egymilliárd eurós szabad készpénzállomány és a 3,4 milliárd eurós fel nem használt hitelkeret megfelelő tartalékot biztosít a Covid–19 második hullámára is, noha a felvásárlások miatt 8,42 milliárdra gyarapodó adósságállomány már figyelmeztető jel lehet. Alexandre Ricard, a névadó családot képviselő elnök-vezérigazgató mindenesetre nem aggódik, bár a most indult új üzleti évre vonatkozó tervszámokat nem osztotta meg a befektetőkkel.
A fő rivális Diageo júniussal zárult üzleti évéről előzetes adatok vannak csak, ott a forgalom 8,7 százalékkal, 11,8 milliárd fontra esett vissza, viszont az üzemi eredménynél 47,1 százalékos mínusz volt, 2,1 milliárd fontos tényadattal. Az ír csoportnál a 2,3 milliárd fontos készpénztartalék a garancia a biztonságos működésre.
Nem csattog a fodrászolló sem
Hiába nyithattak ki fokozatosan a világ legnagyobb fodrászszalon-hálózatának egységei, a Regis így is 73 millió dolláros veszteséget könyvelhetett el a júniussal zárult negyedévben, miközben bevételei az egy évvel korábbi negyedére, 60,1 millió dollárra olvadtak. A gyorsjelentésre 18 százalékot zuhant a világszerte 6841 szalont üzemeltető vállalat részvényárfolyama. A többi között a Cost Cutters,
a SuperCuts és a MasterCuts hálózatot üzemeltető Regis a járványveszély miatt valamennyi egységét bezárni kényszerült április–májusban, azóta az egységek több mint 80 százaléka ismét fogadná a vendégeket, csakhogy azok elmaradoznak.
A cégvezetés keserűen állapítja meg, hogy a járvány az otthoni hajvágás népszerűsödéséhez vezetett.


