BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Pernod Ricard: töményben a remény

A szeszipar nagyjai is panaszkodnak a járványra, pedig a gondűző-hangulatjavító italok fogyasztása még nem esett vissza drasztikus mértékben. A profit viszont rendesen apad.

P ocsék évet zárt a francia Pernod Ricard, a minőségi szeszes italokat gyártó óriás­nak is a koronavírus-járvány tett be. Az ír Diageo után a világ második legnagyobb forgalmú minőségi töményszesz-gyártójának számító francia cég egymilliárd eurós értékcsökkenési leírásra kényszerült a 2019–2020-as pénzügyi évében, mivel a pandémia elleni küzdelem jegyében a vendéglátóipari egységek, szállodák döntő többsége bezárni kényszerült, és a lefújt rendezvényeken, fesztiválokon sem kellett a közönség szomját oltani. A versenytársakhoz képest olyan nagyon azonban nem kell a Pernod Ricard-t sajnálni, hiszen az üzemi profitjában kimutatott 13,7 százalékos éves csökkenés után is maradt 2,26 milliárd euró a kasszában.

A társaság egyébként júliusban még 15 százalékos profitfigyelmeztetést adott ki, ebből sikerült június végéig, a második fél év hajrájában még ledolgozni egy keveset. Az adózott eredmény soron viszont már 76 százalékos visszaesést és 350 millió eurót találhatunk, amelynek a sorsáról nem szólt friss gyorsjelentésében a vállalat. A 8,45 milliárd eurós bevétel 8 százalékkal marad el a bázisidőszakétól.

A kép sötétebb is lehetne, ha az euró-dollár árfolyam nem alakult volna kedvezően a Pernod Ricard számára. A forgalom Európában

6 százalékkal esett vissza, itt – főleg a tavalyi év második felében – a németek és a britek mellett régiónk teljesített kiemelkedően, a turizmus fellegváraiban azonban, Franciaországban és Spanyolországban, jóval kevesebb Absolut vodka, Martell konyak, Chivas Regal, Ballantine’s meg Jameson whisky és Mumm pezsgő folyt le a torkokon. Az amerikai kontinensen szintén 6 százalékos mínuszt mértek, de a statisztikát ezúttal a latin-amerikai két számjegyű visszaesés húzta mélybe. A járvány kiindulópontját, Kínát és a világ többi részét összességében az önmegtartóztatás jellemezte, itt az amúgy felívelő piacon mért 14 százalékos csökkenés kirívó a Pernod Ricard történetében. Maga a cég gyorsan reagált a negatív fejleményekre, és az elrendelt költségcsökkentések tompították a járvány kedvezőtlen hatásait.

A franciák mindeközben bíznak abban, hogy a kínai és az indiai gazdaság gyors talpra állása is segíti őket, s az amerikaiak is sűrűbben emelgetik majd a poharat. A nemzetközi turizmus talpra állásában ugyanakkor nem hisznek. Megoldást kell találniuk még a profitmarzs erodálásában tevékeny agávéárak megszaladására is, s a tequila fő nyersanyaga mellett a palackozás költségei is megugrottak. Az üzleti évet záró, kereken egymilliárd eurós szabad készpénzállomány és a 3,4 milliárd eurós fel nem használt hitelkeret megfelelő tartalékot biztosít a Covid–19 második hullámára is, noha a felvásárlások miatt 8,42 milliárdra gyarapodó adósságállomány már figyelmeztető jel lehet. Alexandre Ricard, a névadó családot képviselő elnök-vezérigazgató mindenesetre nem aggódik, bár a most indult új üzleti évre vonatkozó tervszámokat nem osztotta meg a befektetőkkel.

A fő rivális Diageo júniussal zárult üzleti évéről előzetes adatok vannak csak, ott a forgalom 8,7 százalékkal, 11,8 milliárd fontra esett vissza, viszont az üzemi eredménynél 47,1 százalékos mínusz volt, 2,1 milliárd fontos tényadattal. Az ír csoportnál a 2,3 milliárd fontos készpénztartalék a garancia a biztonságos működésre.

Nem csattog a fodrászolló sem

Hiába nyithattak ki fokozatosan a világ legnagyobb fodrászszalon-hálózatának egységei, a Regis így is 73 millió dolláros veszteséget könyvelhetett el a júniussal zárult negyedévben, miközben bevételei az egy évvel korábbi negyedére, 60,1 millió dollárra olvadtak. A gyorsjelentésre 18 százalékot zuhant a világszerte 6841 szalont üzemeltető vállalat részvényárfolyama. A többi között a Cost Cutters,

a SuperCuts és a MasterCuts hálózatot üzemeltető Regis a járványveszély miatt valamennyi egységét bezárni kényszerült április–májusban, azóta az egységek több mint 80 százaléka ismét fogadná a vendégeket, csakhogy azok elmaradoznak.

A cégvezetés keserűen állapítja meg, hogy a járvány az otthoni hajvágás népszerűsödéséhez vezetett.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.