Az autót megvehetik, de a motor nem jár hozzá – üzente Washingtonnak a South China Morning Post névtelenséget kérő forrása a ByteDance pekingi székhelyéről, ahol a vezérkar döntött arról, hogy a népszerű videómegosztó szolgáltatás lelke, az algoritmus mindenképpen náluk marad. Ily módon angolszász területeken a TikTok felhasználóit koromfekete felület fogadja holnap, amikor bejelentkeznek az applikációba. Már ha a tárgyalások nem vesznek új irányt az utolsó pillanatban, és Donald Trump tartja magát pénteki kijelentéséhez, amely szerint nem hosszabbítja meg a ma lejáró határidőt, ameddig a TikTok kínai anyavállalatának, a ByteDance-nek el kell adnia az aranytojást tojó tyúkját egy megbízható amerikai vevőnek.
Trump adatvédelmi okokra hivatkozva nemzetbiztonsági kockázattá nyilvánította a TikTokot, és tréfás kedvében még részesedést is kért a leendő amerikai vevőtől azért, hogy jó üzlethez segítette. A közvetítői díjtól később ugyan eltekintett, de hogy üzlet lesz-e egyáltalán, az lapzártakor még kérdéses. Az elnök nem számolt a pekingi vezetés konokságával, a kínaiak pedig kerek perec kijelentették, hogy bármilyen transzfer csak az előzetes engedélyük birtokában valósítható meg. Azaz a szellemi termékek exportján két hete szigorító, azt engedélyhez kötő Peking blokkolhat minden eladási kísérletet, amely a forráskódot is magában foglalja, a ByteDance pedig ehhez tartja magát. A cég egyébként valamennyi piacán egyazon algoritmust használja, igaz, a helyi követelményekre, igényekre szabva. Az algoritmust persze elvben le lehet másolni, és fel lehet építeni rá a szolgáltatást, csakhogy ez időbe telik, és ez az, amiből a tech szektorban a legkevesebb van. Nem is szólva arról, hogy a szerzőijog-védelem élharcosainak tartott amerikaiaktól ez bizarr húzás lenne.
A motor nélküli, csak a karosszériából álló autó érthetően sokkal kevesebbet ér, ennek megfelelően a jelentkezőknek is át kellett gondolniuk, mennyit ér meg nekik az üzlet. A Microsoftnak már egy centet sem, a szoftvercég a Walmart kiskereskedelmi lánccal szövetkezve próbált birtokon belülre kerülni, de vasárnap este kiadott közleményük szerint kikosarazták őket a kínaiak. A Walmart azonban minden követ megmozgat, hogy a fiatalok elérésében kulcsfontosságú felületnek számító TikTokkal megegyezzen. A másik potenciális vevő, az Oracle lépéselőnybe került, ám rá is csak technológiai partnerként, a már most több mint százmillió amerikai felhasználó biztonságos adatkezelőjeként tekintenének a kínaiak. Steven Mnuchin pénzügyminiszter tegnap délután megerősítette, hogy a hét végén jelzést kaptak az Oracle-től, hogy részt vesz az üzletben, a társaság egyben időt is kért a további tárgyalásokhoz.
Ezzel a kompromisszummal elvileg mindenki jól jár, hiszen az adatokra megbízható amerikai cég vigyázna, és a technológia meg az üzleti hasznosítás maradna a kínaiaknál. Az Oracle atyja, Larry Ellison közismerten kiváló viszonyban van Donald Trumppal, s ha elhiteti vele, hogy ő győzött, akkor sínen van az ügy. Ráadásul ilyen felállásra más szereplőkkel már volt példa: a China Oceanwide biztosító két éve azzal kapott engedélyt szektortársa, a Genworth megvásárlására, hogy annak amerikai ügyféladataihoz garantáltan nem férhet hozzá. Ha az Oracle nyer, akkor a TikTok jelenleg Alphabet-szervereken tárolt adattömege is hozzá vándorolna az ehhez kapcsolódó bevételekkel együtt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.