A várakozásokat magasan túlszárnyalva, az idei leggyorsabb ütemben nőtt Kína importja szeptemberben: a pekingi vámszolgálat tegnap közzétett adatai szerint a behozatal dollárban számolt értéke 13,2 százalékkal nőtt a jelzett 0,3 százalék helyett két hónapos visszaesést követően. Utoljára tavaly decemberben regisztráltak ennél nagyobb ütemű, 16,3 százalékos növekedést. A kivitel 9,9 százalékkal bővült, vagyis nagyjából megfelelt a 10 százalékos növekedést jelző várakozásoknak, és csaknem másfél éves rekordot döntött. Jüanban számolva az export értéke 8,7 százalékkal, az importé pedig 11,6 százalékkal nőtt szeptemberben éves összevetésben. A külkereskedelmi mérleg többlete 37 milliárd dollárra esett vissza az augusztusi 58,93 milliárd után, vagyis messze elmaradt az elemzők által várt 58 milliárd dollártól. A politikailag is érzékenynek számító amerikai viszonylatban Kína kereskedelmi többlete szeptemberben 30,75 milliárd dollárra csökkent az augusztusi 34,24 milliárd dollárról.
Az adatok megerősítik, hogy a kínai exportőrök kihasználják a világgazdaság újraindulását, és növelik piaci részesedésüket a koronavírus-járvány miatt még mindig csökkentett feldolgozóipari kapacitással működő riválisaikkal szemben. Elemzők egy része azonban arra figyelmeztet, hogy az export gyors növekedésének üteme hamarosan lelassulhat, ha csökken a kereslet a kínai egészségügyi védőfelszerelések iránt, ami az év eleje óta hajtotta a kivitelt.
Az import megugrása Van Dzsun, a Zhongyuan Bank vezető közgazdásza szerint egyértelműen az erős belső kereslet eredménye, és annak a bizonyítéka, hogy működnek a kormány gazdaságélénkítő intézkedései. Pozitív hatással volt a behozatalra a jüan közelmúltbeli erősödése is, mondta a Reutersnak. Ez azóta is folytatódik, a kínai deviza pénteken 17 havi csúcsra erősödött a dollárral szemben.
A belső fogyasztás erősségét jelzi az is, hogy szeptemberben már a hatodik egymást követő hónapja emelkedtek az autóeladások. A kínai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, a CAAM tegnapi közleménye szerint a múlt hónapban 2,57 millió gépjárművet adtak el, ami 12,8 százalékkal több az egy évvel korábbinál, és 17,4 százalékkal az augusztusinál. A személygépkocsik eladása 8 százalékkal nőtt, a Geely, a Great Wall és a Toyota két számjegyű növekedést könyvelhetett el. Az alternatív meghajtású (NEV) autók különösen jól teljesítettek, 67,7 százalékkal 138 ezerre nőtt az eladott járművek száma. A The Wall Street Journal ezzel kapcsolatban emlékeztetett, hogy a kínai kormány múlt pénteken elfogadott programja szerint 2025-re 25 százalékra akarják emelni a környezetbarát járművek arányát, hogy teljesüljön Hszi Csin-ping elnök ígérete, és az ország 2060-ra karbonsemleges legyen. Ráadásul Peking szerint kizárólag az alternatív meghajtású kocsik gyártásával válhat Kína autóhatalommá.
Az EU vámokkal büntet
Az Európai Unió mától 30,4–48 százalékos vámokat vet ki a kínai alumíniumtermékekre, mivel egy folyamatban levő vizsgálat szerint azokat tisztességtelenül alacsony áron értékesítik. A vámok átmenetiek, vagyis csak áprilisig, a vizsgálat befejezéséig érvényesek, annak az eredményétől függően azonban öt évig is hatályban maradhatnak. Az Európai Bizottság februárban indította meg az eljárást az European Aluminium ipari érdekvédelmi szervezet kérésére a közlekedésben, az építőiparban és az elektronikában széles körben használt termékekkel kapcsolatban. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.