Tiszóczi Roland | A repülőgépek értékének csökkenése, valamint az olyan e-kereskedelmi cégek, mint az Amazon és az Alibaba forgalmának növekedése előmozdította az utasszállító repülőgépek teherszállítóvá alakítását. Ez hatalmas lehetőséget teremtett az átalakításra szakosodott (P2F) vállalatoknak, ilyenek például a Singapore Technologies (ST) Engineering Ltd., az Israel Aerospace Industries (IAI) és az Egyesült Államokban működő Aeronautical Engineers Inc. – olvasható a Reuters elemzésében. A Cirium légi közlekedési elemző becslése szerint a P2F-átalakítások száma 2022 végéig globálisan mintegy 40 százalékkal emelkedik. Az üzlet megtérülését fokozhatja, hogy az Ishka légi közlekedési tanácsadó cég felmérése szerint a 15 éves utasszállító repülőgépek piaci értéke az év eleje óta modelltől függően 20 és 47 százalék között csökkent. A járvány előtt a világ kereskedelmi rakományának mintegy felét utasszállító repülőgépek rakterében szállították, ám a kereslet jelentős növekedése és az utasforgalom visszaesése egyre nagyobb igényt támaszt a kizárólag teherszállítás céljából fenntartott repülőgépekre.
A végleges repülőgép-átalakításokkal a légitársaságok – az Air Kanadától a kínai CDB Aviationig – pénzügyileg is amellett foglalnak állást, hogy a légi teherfuvarozás iránti kereslet még évekig erős marad, mivel a vásárlók egyrészt tartósan az e-kereskedelem felé fordulnak, másrészt becsléseik szerint az utasforgalom 2024 előtt nem áll vissza a pandémia előtti szintre. Patrick Hannigan, a CDB Aviation vezérigazgatója úgy véli, hogy a járvány felgyorsította az e-kereskedelem térnyerését, ami hosszú távú strukturális átalakulást hoz. Más vélemények szerint, bár 2020-ban rekordmagas volt a teherszállító repülőgépek kihasználtsága, a mostani átalakítások a jövőben könnyen túlkapacitáshoz vezethetnek.
A Boeing szerint a légi teherfuvarozásból származó nyereség az év első kilenc hónapjában 40 százalékkal emelkedett. Megjegyezték viszont, hogy a következő húsz évben a teherszállító gépek több mint 60 százaléka átalakított utasszállító lesz, és nem új széles törzsű teherszállító, mint a Boeing–777-es.
Nő az igény a kizárólag teherszállítást végző repülőgépekre. A felpörgő átalakítások azonban túlkapacitást okozhatnak
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.