BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sorra alakítják át az utasszállító gépeket teherszállítóvá

Tiszóczi Roland | A repülőgépek értékének csökkenése, valamint az olyan e-kereskedelmi cégek, mint az Amazon és az Alibaba forgalmának növekedése előmozdította az utasszállító repülőgépek teherszállítóvá alakítását. Ez hatalmas lehetőséget teremtett az átalakításra szakosodott (P2F) vállalatoknak, ilyenek például a Singapore Technologies (ST) Engineering Ltd., az Israel Aerospace Industries (IAI) és az Egyesült Államokban működő Aeronautical Engineers Inc. – olvasható a Reuters elemzésében. A Cirium légi közlekedési elemző becslése szerint a P2F-átalakítások száma 2022 végéig globálisan mintegy 40 százalékkal emelkedik. Az üzlet megtérülését fokozhatja, hogy az Ishka légi közlekedési tanácsadó cég felmérése szerint a 15 éves utasszállító repülőgépek piaci értéke az év eleje óta modelltől függően 20 és 47 százalék között csökkent. A járvány előtt a világ kereskedelmi rakományának mintegy felét utasszállító repülőgépek rakterében szállították, ám a kereslet jelentős növekedése és az utasforgalom visszaesése egyre nagyobb igényt támaszt a kizárólag teherszállítás céljából fenntartott repülőgépekre.

A végleges repülőgép-átalakításokkal a légitársaságok – az Air Kanadától a kínai CDB Aviationig – pénzügyileg is amellett foglalnak állást, hogy a légi teherfuvarozás iránti kereslet még évekig erős marad, mivel a vásárlók egyrészt tartósan az e-kereskedelem felé fordulnak, másrészt becsléseik szerint az utasforgalom 2024 előtt nem áll vissza a pandémia előtti szintre. Patrick Hannigan, a CDB Aviation vezérigazgatója úgy véli, hogy a járvány felgyorsította az e-kereskedelem térnyerését, ami hosszú távú strukturális átalakulást hoz. Más vélemények szerint, bár 2020-ban rekordmagas volt a teherszállító repülőgépek kihasználtsága, a mostani átalakítások a jövőben könnyen túlkapacitáshoz vezethetnek.

A Boeing szerint a légi teherfuvarozásból származó nyereség az év első kilenc hónapjában 40 százalékkal emelkedett. Megjegyezték viszont, hogy a következő húsz évben a teherszállító gépek több mint 60 százaléka átalakított utasszállító lesz, és nem új széles törzsű teherszállító, mint a Boeing–777-es.

Nő az igény a kizárólag teherszállítást végző repülőgépekre. A felpörgő átalakítások azonban túlkapacitást okozhatnak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.