BUX 52,349.65
-1.45%
BUMIX 4,308.05
-0.83%
CETOP20 2,491.96
-0.32%
OTP 17,690
-1.61%
KPACK 8,300
-2.35%
0.00%
-3.53%
-0.51%
-0.91%
ZWACK 16,500
0.00%
0.00%
ANY 1,550
0.00%
RABA 1,370
+0.74%
0.00%
-0.35%
0.00%
0.00%
+0.91%
-0.72%
-3.22%
-0.98%
-2.97%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,652
-0.30%
-0.66%
ALTEO 2,320
+0.43%
0.00%
-0.40%
EHEP 1,645
-2.66%
-1.25%
-3.11%
MKB 1,972
0.00%
-0.55%
+0.12%
-11.50%
0.00%
SunDell 39,600
0.00%
0.00%
+2.91%
+0.62%
+1.64%
-1.76%
NUTEX 15.46
-1.78%
GOPD 12,800
-0.78%
OXOTH 4,572
-0.82%
-3.57%
NAP 1,780
-1.49%
0.00%
-1.34%
Forrás
RND Solutions
Nemzetközi gazdaság

Két kézzel szórja a milliárdokat az autóipar

Két kézzel szórja a milliárdokat a villanyautózásra való átállásra készülő autóipar, amely ehhez megnyerte a kormányzatok támogatását is. Sorra születnek a grandiózus tervek.

Sorra jelentik be terveiket, beruházásaikat az akkumulátor-gyártó vállalatok, illetve az őket magukhoz édesgető országok.

A cél, hogy a globális méretű, nyomasztó csiphiány tanulságait levonva önellátásra térjenek át a járműipar korszakváltásához elengedhetetlen energiatároló egységekből is. Nagy-Britannia egyszerre hat vállalattal tárgyal erről – jelentette a Financial Times.

Két helyi autógyártó, azaz a Nissan és a Ford, két akkugyártó, a LG és a Samsung, illetve két hazai startup, az InoBat Auto és a Britishvolt tárgyal a kormány és a befogadó helyhatóságok vezetőivel. London kész anyagi támogatással is ösztönözni a megtelepedésüket.

Fotó: Zhang wenkui / Imaginechina via AFP

Szükség is lesz az iskolateremtő Tesla után gigafactoryként emlegetett óriásgyárakra, mivel 2030-tól már csak elektromos hajtású autókat lehet árulni a szigetországban, és 2035-től már a hibridek sem kaphatnak rendszámot.

Eddig 38 európai gigafactory-projektről lehet tudni, ebből azonban csak a Britishvolt folyamatban lévő egyetlen angliai beruházása szerepel a listán.

Már a Ford is jelezte érdeklődési szándékát, a brit földön gyártott akkucelláit a cég törökországi gyárában építenék össze akkumulátorrá, és az ott készülő Transit haszonjárművekbe szerelnék be. A Nissan számára a helyszín adott, a sunderlandi autógyárhoz csatolnák az akkugyárukat, hogy ezzel is csökkentsék a költségeiket. LG és a Samsung tárgyal a kormánnyal, de csak akkor épít gyárat, ha beszállítóként megfelelő megrendelést kap az autóipartól.

Fotó: STR / AFP

Romániában már előbbre járnak, a német Draxlmaier autóipari beszállító a hét elején jelentette be, hogy 200 millió eurós költséggel megépíti első romániai akkugyárát Temesváron.

Azt nem tudni, hogy Bukarest, illetve a helyiek ehhez mi módon járulnak hozzá, mindenesetre a cég ezer új munkahelyet ígér, és négy hektáron kezdi építeni az üzemét, amely több ütemben, hat év alatt éri el teljes kapacitását. A Draxlmaier 1993 óta dolgozik Romániában, öt városban vannak üzemei, 15 ezer alkalmazottal.

Egy jóval nagyobb játékos, a General Motors is előállt frissített tervével, amelynek részét képezi két, egyenként 2-2 milliárd dolláros költséggel megépítendő akkumulátorgyár.

Annyit tudni, hogy ezek „valahol” az Egyesült Államokban lesznek, ahogy a két, a stratégiai partnerként megjelölt LG Energy Solutions bevonásával már épülő ohiói és tennesseei gigafactory. Az utóbbi 2,3 milliárdba kerül – írja a Reuters.

Fotó: WBU / Science Photo Library via AFP

A GM fokozatosan emeli az elektromos és önvezető járművek fejlesztésére szánt keretét, a tavaly tavaszi 20 milliárdról indulva most 35 milliárdot jelölt meg mint a 2025-ös céldátumig elköltendő összeget. Addigra globálisan harminc új villanyautó-modellel áll elő. Az amerikai piacvezető autógyártónak muszáj volt emelnie a tétet, hiszen a rivális Ford egy hónapja növelte 30 milliárd dollárra a 2030-ig e-autózásra fordítandó keretét. A villanyautó-gyártást a Biden-kormányzat is szívügyének tekinti, hatalmas adókedvezményekkel támogatja mind a szektor szereplőit, mind a járművásárlásokat.

Kapcsolódó cikkek