BUX 39,331.33
+0.23%
BUMIX 3,707.69
-0.12%
CETOP20 1,801.38
-1.53%
OTP 8,390
-0.38%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-0.94%
-0.88%
+0.20%
ZWACK 18,550
0.00%
-0.55%
ANY 1,585
+0.96%
RABA 1,100
+0.46%
0.00%
+0.62%
0.00%
0.00%
+0.12%
-1.40%
-1.80%
0.00%
+1.61%
OTT1 149.2
0.00%
-2.70%
MOL 2,912
-0.21%
-1.28%
ALTEO 2,360
-0.42%
-2.63%
+1.13%
EHEP 1,030
-8.85%
0.00%
-0.76%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.74%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
-0.26%
0.00%
+2.46%
0.00%
+3.94%
-0.60%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
0.00%
NAP 1,240
+0.16%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Nemzetközi gazdaság

Jegelik a privatizációt a franciák

Párizs a közeljövőben nem kíván megválni az Air France-KLM francia–holland légitársaságban lévő részesedésétől, és egyelőre tartja az Orange távközlési szolgáltatóban meglévő pakettjét is.

A jövő áprilisi francia elnökválasztásig már nem lesz nagy mozgás az állami vagyon privatizációjánál – derül ki Martin Vial szavaiból. A helyi állami vagyonügynökség vezetői székébe a Renault-tól érkezett főigazgató kedden kizárta annak lehetőségét, hogy a közeljövőben megváljanak az Air France-KLM francia–holland légitársaságban lévő részesedésüktől, és egyelőre tartják az Orange távközlési szolgáltatóban meglévő pakettjüket is. 

Fotó: Beata Zawrzel / AFP

Vial kifejtette, hogy a tavaly a két kormány anyagi közreműködésével megmentett légitársaságtól nem is várják el, hogy rövid időn belül rendezze tartozását, a légi közlekedési ágazat talpra állása ugyanis a vártnál lassabban halad.

A szintén állami többségű – és abban is maradó – repülőtér-üzemeltető, az Aéroports de Paris 2024-re várja, hogy forgalma a járvány előtti év 90 százalékára fusson fel.

A csatornán túl, a londoni Heathow-n 2026-ra érik utol magukat, most 28 százaléknál járnak csak. Ott 3,4 milliárd fontos kárt okozott eddig a járvány. A spanyolországi reptereket üzemeltető Aena is 2026-os újjászületésben bízik. Az Air France-KLM-ben a Párizs és Amszterdam most testvériesen 14,3-14,3 százalékkal rendelkezik, miután a hollandok pár éve elunták a francia dominanciát, és titkos tőkepiaci ügyletekkel kisebbségből egyenlő jogú partnerré „fejlődtek fel”. 

Más megítélés alá esik a legnagyobb mobil-előfizetői bázissal rendelkező Orange, amely már kiheverte a járvány miatti sokkot, de nyeresége az 5G-s hálózatfejlesztés magas költségei miatt stagnál:

a harmadik negyedéves EBITDA 3,55 milliárd volt. Vial szerint a 23 százalékos állami pakettet legfeljebb középtávon csökkenthetik, erről nincs döntés.

A cégben 77 százalékos a közkézhányad. A Peugeot-ban (immár Stellantisban) és a Renault-ban lévő állami pakettek is érinthetetlenek. 

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek