Túlságosan függővé vált külső alkatrész-beszállítóitól, elsősorban az ázsiai félvezető és akkumulátorcella-gyártó vállalatoktól a európai autóipar Franz Fehrenbach, a Bosch felügyelőbizottságának év végén a posztjáról távozó elnöke szerint.

Fehrenbach a német Frankfurter Allgemeine Zeitung lapnak adott interjúban elmondta, hogy a járműelektronikai áramkörök és az akkumulátorcellák az autóipar legfontosabb részegységeivé léptek elő az elektromos mobilitás és az önvezető járművek korában. Az európai autógyárak pedig eközben ázsiai beszállítóktól váltak függővé, mert a belföldi autóipar nem reagált időben a változásra, és így nem épült ki gyártókapacitás földrajzi közelségben.

Túlságosan függővé váltunk más régióktól és ezen mindenképpen változtatni kell

– hangsúlyozta, ám hozzátette azt is, hogy ez nem a politika hibája, hanem üzemgazdasági szempontok, a beszállítói lánc költségeinek az optimalizálása miatt alakult így. 

A Bosch idén átadott drezdai gyára

Fotó: ROBERT MICHAEL

Szerinte azonban különösen az akkumulátorcellák esetében már az iparági szereplők is feltették az alapanyag-ellással kapcsolatos kérdéseket. Ezt bizonyítja, hogy a német autógyárak már megtették az első lépéseket az ellenőrzés visszaszerzésére alkatrészellátásuk felett. 

A Volkswagen konszern hat akkumulátorgyárat tervez építeni partnerekkel együttműködésben szerte Európában 2030-ig. Az Európai Unió pedig támogatási programot indított félvezető gyártóknak európai telephely létesítéséhez.

A Bosch, a világ legnagyobb autóipari beszállítója Németországban helyezett üzembe az idén egy félvezető áramkör gyártó üzemet egymilliárd eurós, a cég történetében a legnagyobb beruházással.