A világmárkák vakarják a fejüket, ha a pekingi téli olimpiáról van szó.
Eddig sem volt ugyanis egyszerű és olcsó dolog hirdetni a játékokon, azonban újabb csavart hozott a történetbe, hogy Washington szerint a támogató cégeknek nem szabadna finanszírozni egy olyan olimpiát, amit az amerikai vélemények szerint az emberi jogokkal semmit sem foglalkozó Kínában rendeznek meg.
A világ legnagyobb vállalatai 1896-tól egészen mostanáig próbálták kihasználni az ötkarikás játékok adta óriási lehetőséget, hogy szolgáltatásaikat és termékeiket a globális közönség elé tárják. A 2018-as téli játékokon például csak a helyi tévéreklámokra több mint 920 millió dollárt költöttek.
A 2022 februári eseményt azonban baljós diplomáciai felhők veszik körbe, hiszen a Kínát övező ujgur népirtási és emberiesség elleni bűncselekmény-vádak miatt a cégek Washington és Peking kereszttüzébe kerültek.
Az amerikai politikusok és emberi jogi csoportok két opciót hagytak a szponzoroknak: vagy teljesen otthagyják az olimpiát, vagy felszólalnak az emberi jogok témájában.
Ha a második alternatívát választják, a nagy felvevőpiac mérhetetlen haragját zúdítják magukra, ami súlyos következményeket jelentene számos globális vállalkozás számára, ahogyan a H&M példája is mutatja.
Miután a divatcikk-lánc bejelentette, hogy leállítja a hszincsiangi beszerzését, a honlapját törölték a kínai internetről, a kani fogyasztói bojkott 3 hónapja alatt 74 millió dollárt veszített.
A cégeknek így három lehetősége marad: vagy nem tesznek semmiféle utalást Kínára, vagy nem olimpiai témájú hirdetéseket jelenítenek meg, vagy harmadik alternatívaként PR ügynökségek segítségével próbálnak lavírozni a politika hullámai között.
Rick Burton, a Syracuse Egyetem sportmenedzseri professzora szerint
a vállalatok jogosan tartanak a kínai kormány kiszámíthatatlan reakciójától,
hiszen mind a történelem (a 2008-as pekingi játékok), mind a közelmúlt eseményei igazolják, hogy Peking kíméletlenül fellép, ha nem szimpatikus narratívát hall.
Az Intel, -az olimpia egyik fő szponzora-, bár próbált megfelelni az amerikai elvárásoknak, álláspontja mára mégis felpuhult.
A múlt héten nyilvánosan is felszólította beszállítóit, hogy kerüljék el a hszincsiangi alapanyagokat. Az ezt követő heves közösségi média visszhang azonban bocsánatkérésre sarkallta a chipgyártót, mondván, a közzétett levél nem képviselte a vállalat Hszincsianggal kapcsolatos álláspontját.
Steven Rodgers, az Intel ügyvezető alelnöke a napokban már úgy nyilatkozott, hogy az esemény és a sportolók finanszírozása számukra nem egyenértékű a rendező ország támogatásával, és azzal sem, hogy ezzel elfogadnának bármit, ami az adott rendező országban történik.