Az tervezett klímavédelmi jogszabályainak megváltoztatására szólított fel hétfőn a Lufthansa és az Air France-KLM vezetésével – valamint számos európai légitársaság és repülőtér részvételével - alakult szövetség, mivel a szövetkező cégek álláspontja szerint az új szabályok bevezetése csökkentené a szektor versenyképességét kontinensen kívüli versenytársaikkal szemben.

Fotó: Shutterstock

Az Európai Unió tavaly júliusban mutatta be a szektor CO2-kibocsátására és a szintetikus üzemanyag-keverékek használatára vonatkozó, korábbiaknál szigorúbb szabályokra, valamint a kerozinadó bevezetésére vonatkozó terveit. A légi közlekedési ágazat a globális szén-dioxid-emisszió 3 százalékáért felelős.

A húsz tagból álló szövetség, melynek munkájában mások mellett részt vesz a Lufthansa és annak valamennyi leányvállalata, az Air France-KLM, illetve az olyan nagy repülőterek, mint például a frankfurti, vagy az amszterdami Schipol, azzal érvel, hogy az Európát elkerülő hosszú távú járatokat természetszerűleg nem terhelnék az EU által kirótt pluszköltségek, így a forgalom ezekre terelődhet át.

Teljes mértékben elutasítják emellett az erejüket egyesítő társaságok a kerozinadó bevezetését is. Ehelyett egy olyan környezetvédelmi illetéket javasolnak, amelyet a teljes útvonal alapján vetnének ki, és nem csupán az utasokat az EU-ból a nemzetközi csomópontokra, például Isztambulba vagy Dubajba szállító járatokra.

A fenti kivételekkel azonban elvben támogatják az EU "Fit for 55" éghajlatvédelmi csomagját, amelynek célja, hogy 2030-ig 55 százalékkal mérsékelje az üvegházhatású gázok kibocsátását az 1990-es szinthez képest.