Egy gombnyomással zárolhatják számláikat a szingapúri OCBC Bank ügyfelei márciustól, ha visszaélésre gyanakszanak. A vészleállító funkciót akár mobilról, akár a bank ATM-jein keresztül aktiválhatják, valamint egy ügyfélszolgálati vonalon keresztül segítséget is kaphatnak egy speciálisan képzett ügyintézőtől a bankszámlák befagyasztásához és a rendőrségi feljelentéshez. Az intézkedésekre nagy szükség volt a két hónappal korábbi, meglehetősen költségen adathalászcsalások miatt.

Fotó: SUHAIMI ABDULLAH/AFP

A vészkapcsolóval az ügyfelek azonnal zárolhatják folyó- és megtakarítási számlájukat, ATM-hozzáférésüket, betéti és hitelkártyájukat, digitális banki szolgáltatásaikat, valamint az OCBC Pay Anyone alkalmazáshoz való hozzáférésüket.

Az aktiválás után semmilyen tranzakció nem hajtható végre, legyen az digitális, ATM-es vagy a bankfiókon keresztüli. Továbbá az ismétlődő vagy előre ütemezett átutalásokat is felfüggeszti.

A bekapcsolás után a bank ügyfélszolgálati munkatársa felveszi a kapcsolatot az ügyféllel, hogy új bankszámlát, valamint kártyát állítson ki. Miután a számlatulajdonos jóváhagyja, az alkalmazott deaktiválja a kapcsolót, és a fiók visszaáll a „normál” állapotba a zárolás előtti összes beállítást megtartva, beleértve az ismétlődő és ütemezett átutalásokat is.

Fotó: Bloomberg/Getty Images

Az OCBC múlt hónapban nyilvánosságra hozott információi szerint 2021 decemberétől ügyfeleik „különösen agresszív és erősen koordinált” adathalászcsalásnak voltak kitéve, és

az áldozatok legalább 13,7 millió szingapúri dollárt veszítettek.

Az átverés során az ügyfelek hamis üzeneteket kaptak, az áldozatok pedig megadták az online banki bejelentkezési adataikat az adathalász webhelyeken, miután a bűnözők már könnyedén át tudták utalni a megtakarításokat a saját számlájukra.

Lawrence Wong pénzügyminiszter a közelmúltban élesen bírálta a bankot, szerinte sokkal gyorsabban és határozottabban kellett volna reagálnia, amikor tavaly december elején először látta a visszaélés jeleit. A parlament február 15-i ülésén hozzátette, hogy ez „messze a legsúlyosabb adathalászat” a bankok nevében küldött hamis SMS-csalások közül.

Mióta észlelték a csalást, több csatornán keresztül is küldtek ki riasztást, valamint a bank közösségimédia-platformjain tippekkel látták el az ügyfeleket, hogyan tudják megkülönböztetni a hivatalos SMS-eket a hamisaktól. Hogy visszanyerjék a lakosság bizalmát, a károsított ügyfeleknek pénzügyi támogatást nyújtottak – bár felhívták a figyelmet, hogy ez csak egyszeri gesztus, és nem teremt precedenst a jövőre nézve –, valamint új digitális marketing stratégát béreltek fel Harish Kundargi személyében, aki korábban a Coca Cola stábját is erősítette.