A Lexus prémium autómárkát, a Daihatsu budget márkát és a Hino busz- és teherautómárkát is jegyző Toyota február végéig világszerte több, mint 20 millió részben vagy teljesen elektromos autót, zömében öntöltő hibrid elektromos járművet értékesített. Ebből 4 millió Európa útjain fut. A környezettudatosságot mintegy negyed évszázada zászlajára tűző japán autógyártó nagy utat járt be: az első évben, 1997-ben világszerte alig több, mint 400 darab Toyota hibridet vásároltak, az első 1 millió darab hibrid eladásához 10 év kellett, tavaly pedig már egyetlen évben 2,6 millió részben vagy teljesen elektromos modell talált gazdára.

Az elmúlt 25 évben a Toyota által értékesített hibridek révén megtakarított mintegy 160 millió tonna szén-dioxid-kibocsátást nehéz érzékeltetni.

Ha a világ globális szén-dioxid-kibocsátásával vetjük össze, akkor az elmúlt 25 évre vetítve 0,02 százalékkal, 2021-ben pedig 0,05 százalékkal csökkentették a globális emissziót az utakon lévő Toyota, Lexus, Daihatsu és Hino részben vagy teljesen elektromos autók. Ez az arány pedig a jövőben folyamatosan nő majd. A Toyota ugyanis Európában és Magyarországon már most közel 70 százalékban öntöltő hibrid elektromos autókat értékesít, a Lexus esetében pedig ez az arány 99 százalék.

Fotó: Toyota

A Toyota globális kínálatában 2025-re egyetlen olyan modell sem lesz, amely ne lenne elérhető valamilyen részben vagy teljesen elektromos meghajtással. Sőt, ezek számát a mostani valamivel több mint 40-ről három év alatt több, mint 70-re szándékozik emelni globális modellportfóliójában. Mindezt úgy, hogy világszintű értékesítéseinek mintegy 70 százalékát tegyék ki az öntöltő hibrid elektromos, 10 százalékát a plug-in hibrid elektromos, újabb 10 százalékát pedig a zéró emissziós.

Folyamatosan növekvő dinamikájú zöldülés

A világ legfejlettebb öntöltő hibrid elektromos és plug-in hibrid elektromos technológiájával érkező új modellek mellett 2030-ig 30 új akkumulátoros elektromos Toyota és Lexus is bemutatkozik majd, melyekből addigra éves szinten 3,5 millió darab (ebből 1 millió Lexus) talál majd gazdára.

2030-ra a Lexus európai, kínai és észak-amerikai értékesítéseinek 100 százalékát teszik majd ki az akkumulátoros elektromos modellek, 2035-re pedig a gyártási tevékenység is karbonsemleges lesz.

Ezzel párhuzamosan a következő években a vállalat kínálatában folyamatosan érkeznek majd az ugyancsak zéró emissziós, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás elektromos járművek, személyautók, buszok, kis- és nagyteherautók, targoncák, motorcsónakok, vonatok, és komoly áttörést hozhat a jelenleg még kísérleti szakaszban járó, a legkeményebb versenykörülmények között tesztelt, zéró emisszió közeli hidrogén belső égésű technológia is.