Az üzemanyagok iránti kereslet már visszatért a pandémiát megelőző szintre, míg az olajtermelésről és -feldolgozásról ez nem mondható el, ott a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) és szövetségesei – élükön Oroszországgal – legfeljebb az őszre érik utol magukat. Igaz, az orosz kőolajszállítások uniós embargójával a helyzet radikálisan megváltozhat, egyelőre nem tudni melyik irányba. 

2022-05-16 09:43:29 PERNIS - Overview of various Shell chemical plants from a high vantage point on Shell's energy and chemical park in Pernis. On the site, among other things, crude oil is processed into usable materials. ANP JEFFREY GREENWEG netherlands out - belgium out (Photo by Jeffrey Groeneweg / ANP MAG / ANP via AFP)
Fotó: Jeffrey Groeneweg / ANP via AFP

 

Az OPEC+ csütörtökön tárgyal a júliustól esedékes, napi újabb 432 ezer hordóval megemelendő kitermelési kvótákról, a papírforma ennek elfogadása mellett szól. A kartellt vezető szaúdiak számára megfelelő ez a tempó, az oroszoknak pedig gyakorlatilag mindegy, őket a lehetséges új exportpiacaik feltérképezése jobban foglalkoztatja, mint a kvóták kérdése.

Kiszámolták, mennyire fájhat az uniós olajembargó az oroszoknak

A finomítói szektort mindenesetre az oroszok elleni szankciók, a járványügyi korlátozások, a karbantartási munkák és a kínai exportkvóták bevezetése egyszerre sújtják. A három legnagyobb kapacitással rendelkező országban, azaz az Egyesült Államokban, Kínában és Oroszországban a finomítók ma is teljes kapacitásuk alatt dolgoznak, és a stratégiai olajkészletek részleges felszabadítása sem hozott enyhülést a piacon.

Ravi Ramdas, a Peninsula Energy energetikai tanácsadó igazgatója szerint az indokoltnál jóval nagyobb finomítói kapacitást számoltak fel – ideiglenesen vagy véglegesen – a járvány kitörését követő olajpiaci összeomlásra válaszul. A lenullázódó finomítói marzsok, a kereslet drasztikus csökkenése miatt 2021 végére napi 730 ezer hordó olaj feldolgozására képes kapacitás esett ki a három évtizede folyamatosan bővülő finomítói kínálatból. 

Áprilisban már 78 millió hordóra esett vissza a napi átlagban feldolgozott olajmennyiség, szemben a pandémia előtti 82,1 millió hordós átlaggal. Eközben csak az idén 51 százalékkal drágult a nyersolaj, a fűtőolajért 71 százalékkal kell többet fizetni, az európai üzemanyaggyártás haszonkulcsa pedig már 40 százalékos rekordra ugrott. Az Egyesült Államokban öt éves csúcsra, 92 százalékra emelkedett a finomítók kihasználtsága, s emberemlékezet óta nem volt olyan, hogy az összkapacitás csökkenjen. 

Márpedig ez történt: a pandémia előtti szintnél napi egymillióval kevesebb, azaz 17,9 millió hordónyi olajat dolgoznak fel, s ami a helyi autósok számára fájdalmas, ebből már 6 millió hordónyit exportálnak a finomítók, kihasználva a jelentős árkülönbségeket. Ráadásul Amerika az orosz tilalom bevezetésével saját helyzetét nehezítette meg, a Phillips 66 orosz olajra optimalizált New Jersey-i finomítója például megfelelő utánpótlás hiányában takaréklángon kénytelen üzemelni. 

A meglévő feldolgozókat még intenzívebb munkára fogni a Reutersnek nyilatkozó szakértők szerint nem megoldható, műszaki okokból mellett az üzleti racionalitás is ellene szól. Oroszországban a nyugati szankciók miatti finomítói kapacitáskiesést 30 százalékra becsüli a Reuters. A nyugatra exportált orosz üzemanyag kiesésével napi 1,5 millió hordóval kell kevesebbet feldolgozni, s ez a mennyiség a J.P. Morgan elemzői szerint az év végig 1,3 millióval nőni fog.

Kína a Covid-járvány és a klímavédelem miatt egy év alatt 14,2 millióról 13,1 millió hordóra csökkentette napi finomítói kapacitását, és az exportot adminisztratív eszközökkel korlátozta, egyrészt a hazai ellátás biztosítására, másrészt a szén-dioxid-kibocsátás visszafogására hivatkozva. Japán piacvezető olajfeldolgozója, az Eneos nemrég két finomítóját is bezárta és nem is tervezi újranyitni őket. 

People queue to buy Liquefied Petroleum Gas (LPG) cylinders in Colombo on May 23, 2022. (Photo by ISHARA S. KODIKARA / AFP)
Srí Lankán az üzemanyag és gázhiány egyaránt súlyos méreteket öltöttFotó: ISHARA S. KODIKARA / AFP

A súlyos üzemanyagválságát élő Srí Lankán az egyetlen finomítót 2020-ban bezárták, mert az olajvásárláshoz sem volt elegendő devizájuk. Azóta úgy megdrágultak az üzemanyagok, hogy az egység újranyitását fontolgatják. Ahogy a TotalEnergies is leveri a lakatot a franciaországi Donges-i százéves finomítójáról, hogy másfél évvel bezárása után újraindítsa a termelést. Eközben olyan óriásprojektek is csúsznak, mind a Dangote-csoport napi 650 ezer hordó kapacitásúra tervezett lagosi finomítója, amely Nigéria és egyben Afrika legnagyobb ilyen létesítménye lesz, de csak a jövő év végén állhat üzembe.

A háború sújtotta Ukrajnában a mezőgazdasági termelést a gázolajhiány is akadályozza, de Brazíliában is aggódnak már a termés betakarítása miatt. Az állami Petrobras olajtársaság amerikai importból szerzi be ehhez a gázolaj zömét, de ha az induló hurrikánszezon letarolja a Mexikói-öböl finomítóit, akkor ők is bajba kerülnek. Márpedig a szezon június 1-jén, szerdán indul, s a nevek már meg is vannak: Alextól Walterig.

Figyelmeztet az energiaügynökség

Üzemanyaghiány léphet fel a nyári szezonban Európában – figyelmeztetett a Der Spiegelnek adott interjújában a Nemzetközi Energiaügynökség vezetője. Fatih Birol az olajpiaci kínálat és a finomítói kapacitások alakulása alapján jósolta ezt, de pandémiához kapcsolódó utáni korlátozások feloldásával hirtelen megnőtt utazási kedv még rá is tehet erre egy lapáttal, amin a kirívóan magas üzemanyagárak sem sokat tompítanak. Birol emlékeztetett arra, hogy a 70-es évek olajsokkjaihoz képest a mostani válság összetettebb, mivel az olaj mellett a gázt és az áramot is érinti és hatása szerinte hosszabb ideig fog rátelepedni a a világgazdaságra.