Az Európai Unióban úgy néz ki, egyre közelebb kerülünk a belsőégésű motorral hajtott személyautók korának végéhez – derül ki az Európai Autógyártók Szövetségének csütörtökön közzétett jelentéséből.

A közösségen belül az idei első negyedévben különösen a dízelek eladásai csökkentek. Az ilyen típusú járművekből mintegy 378 ezret regisztráltak ezen időszakban, ami 33,2 százalékos visszaesésnek felel meg. Ezen járművek piaci részesedése így 5,3 százalékponttal csökkent, így az összes újautó eladás 16,8 százalékát jelentette. A dízelek népszerűségének hanyatlása az EU összes országát érintette, így a négy nagy tagállamot, Franciaországot (44,1 százalékos csökkenés), Olaszországot (39,2 százalékos visszaesés), Spanyolországot (30,8 százalékos hanyatlás) és Németországot (20,2 százalékos zsugorodás) is.

27 January 2022, Saxony, Zwickau: An ID.5 stands in a light tunnel at the Volkswagen plant in Zwickau. At the turn of the year, production of the new ID.5 model began at the Saxon plant; it is the sixth pure electric vehicle to be manufactured here. Like the other models, the vehicle is based on the Modular Electric Toolkit. Volkswagen has converted the site, which employs around 9,000 people, into a purely electric vehicle factory at a cost of ∑1.2 billion and has now completed the transformation to an e-site. Photo: Hendrik Schmidt/dpa (Photo by HENDRIK SCHMIDT / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: HENDRIK SCHMIDT / AFP

Hasonló a helyzet a benzines járművek esetében is, ám még mindig azok voltak a legnépszerűbbek, a negyedév során elért több mint 808 ezres forgalmuknak köszönhetően. A piaci részesedése azonban ezen autóknak is kisebb lett, 40,8 százalékról 36 százalékra mérséklődött ezen időszakban. 

A hagyományos belső égésű motorral működő autók azonban így is az eladások több mint felét adták az idei első negyedév során.

A második legnépszerűbbek a hibridek voltak, melyek piaci részesedése egy év alatt 20,9 százalékról 25,1 százalékra nőtt az unión belül. A hibridekből mintegy 563 ezer fogyott ebben az időszakban, ami 5,3 százalékkal több az egy évvel korábbinál. A konnektor nélküli hibridek forgalma a nagy piacok közül egyedül Olaszországban csökkent, mégpedig 6,3 százalékkal.

Az elektromos és tölthető járművek kategóriájában először fogyott több tisztán elektromosból, mint plug-in hibridből. Az előbbi a piac 10 százalékát, az utóbbi a 8,9 százalékát szerezte meg.

A tisztán elektromos hajtású járművekből több mint 224 ezer fogyott, 

ami 53,4 százalékkal több az egy évvel korábbi értéknél, de több országban is három számjegyű a növekedés. A legnagyobb mértékben, 408 százalékkal, Romániában bővült ezen autók forgalma, ám ehhez valószínűleg az alacsony bázis is hozzájárulhatott. 

A négy legnagyobb piacot tekintve Spanyolország 110,3 százalékos növekedéssel vezet, amit a 42,7 százalékkal több ilyen típusú járművet vásárló Franciaország követ, majd Németország jön, ahol 29,3 százalékkal fogyott több villanyautó. Olaszország egyedüli uniós országként visszaesést tapasztalt, 14,9 százalékos mértékben.

Azonban a tisztán elektromos autók népszerűsége nem csak azok forgalmának bővülése miatt előzi a plug-in hibridekét, hanem az utóbbiak terén tapasztalható 5,3 százalékos visszaesés miatt is. A benzines és dízeles autók terén tapasztalt forgalomcsökkenés miatt azonban még ez is elegendő volt a kategória piaci részesedésének bővülésére. Míg Németországban (-13,2 százalék) és Franciaországban (-6,1 százalék) kevesebb fogyott a konnektoros hibridekből, addig Spanyolországban 46,3 százalékos, Olaszországban pedig 18,9 százalékos növekedés volt tapasztalható.