A pénzen veszhetett össze az Electronic Arts játékkiadó és a Nemzetközi Labdarúgó-szövetség, emiatt tűnik el egy legendás sorozat, a FIFA focis játékok neve a boltok polcairól és a jövőre érkező rész már egyszerűen EA Sports FC néven kerül a piacra. A változás sokakat váratlanul érintett, de a háttérben az húzódik meg, hogy a kiadó és a szövetség nem tudott megegyezni a névhasználat jogdíjáról. 

Egy korszak vége: megszűnik a legendás FIFA név a játékoknál

A sorozatot, amelyen egy teljes generáció nőtt fel, átnevezi a kiadó EA Sports.

A FIFA játékok kétség kívül a videójátékok egyik alappillérének tekinthető, hiszen 1993 óta minden évben érkezett hozzá új kiadás és a 2000-es évektől kezdve rendszeresen évente több tízmillió – jelenleg 25-30 millió – példányban talál gazdára, ezáltal minden évben nagyjából egymilliárd dollárt hozva a kiadó kasszájába. A legutolsó pénzügyi jelentésből például az derült ki, hogy 1,62 milliárd dollárt tehetett zsebre a kiadó, pusztán az Ultimate Team elnevezésű, többjátékos játékmódnak köszönhetően.

FRANCE - LIFESTYLE - LEASURE - GAME - E SPORT - GAMING CENTER IN VALENCE
Fotó: Hans Lucas via AFP

A FIFA az elmúlt években ráadásul új közönséget tudott találni magának: az Esportok világában is az egyik legnépszerűbb játék jelenleg. A FIFA népszerűségének megdöntésére voltak próbálkozások más fejlesztők részéről, de ezek általában tiszavirág életűek voltak. Egyedül a Konaminak sikerült a Pro Evolution Soccerrel (ma már eFootball néven ismerjük) talpon maradni, de ez a játék is jócskán elmarad a FIFA mögött a népszerűségi és eladási listákon.

A váltás tehát sokakat érint, ezért felmerül a kérdés, hogy miért kell átnevezni a játékokat. Az ok egyszerű: idén járt le a FIFA és az EA Sports partneri megállapodása, az elmúlt hónapokban pedig sokat lehetett hallani és olvasni arról, hogy nem igazán sikerült dűlőre jutnia a feleknek a megújítást illetően. Egyes információk alapján az elmúlt 10 esztendőben nagyságrendileg a kiadó 150 millió dollárt fizetett ciklusonként a FIFA-nak a jogokért, ezt jócskán megemelte a Nemzetközi Labdarúgó-szövetség, azzal, hogy minden negyedik évet követően 1 milliárd dollárt szeretett volna látni. Annyira nem közeledtek egymáshoz a felek álláspontjai, hogy végül megszakad köztük az együttműködés. Alapvetően viszont nem valószínű, hogy az EA Sports lesz a vesztese ennek a döntésnek.

EA Sports FC Photo Illustrations
Fotó: NurPhoto via AFP

A FIFA ugyanis elesett az EA reklámfelületeitől, amelyek napi 100 milliós elérést is képesek generálni. Az persze nem kizárt, hogy a FIFA, mármint a szövetség szeretné majd továbbvinni a nevét és kiadni egy új játékot, más stúdióval, de ahhoz nagyon magas minőségű terméket kell letenniük az asztalra, hogy labdába rúghassanak a piacon.