Noha az orosz gázszállítások lecserélésével az Moszkvát szeretné büntetni, a váltás első áldozata Pakisztán lehet – olvasható a Bloombergen. A világ ötödik legnépesebb országa hiába tett már egy évtizede lépéseket – LNG-terminálokat épített és hosszú távú szerződéseket kötött – azért, hogy elkerülje a jelenlegi helyzetet, beszállítói megszegték a szerződéseket, noha a jól fizető európai piacra továbbra is szállítanak.

Hogy elkerüljék a múlt havi Eid ünnepén az áramszünetet, a kormány közel 100 millió dollárt fizetett egyetlen LNG-szállítmányért a spotpiacon. A júliusban véget érő fiskális évben így az ázsiai ország LNG-kiadásai meghaladhatják az 5 milliárd dollárt is, duplázva a költségeket az egy évvel korábbihoz képest. Arra sincs lehetőség, hogy a kormány a lakosságot megkímélje a drágulástól, ugyanis 

a Nemzetközi Valutaalap (IMF) a mentőcsomagért cserébe az üzemanyagra és az áramra vonatkozó támogatások csökkentését várja.

1240102221 Tanks onboard the Karmol LNGT Powership Asia floating storage and regasification unit (FSRU), operated by Karpowership, viewed from the ship's bridge whilst docked at Cape Town port in Cape Town, South Africa, on Tuesday, April 19, 2022. Karpowership, the worlds biggest supplier of floating gas-fired power plants, is expanding its generation capacity by 50% to tap global demand even as it struggles to get projects going in potentially its biggest market. Photographer: Dwayne Senior/Bloomberg via Getty Images
Fotó: Dwayne Senior / Bloomberg via Getty Images

Mindennek következményeként Pakisztán bizonyos részein több mint 12 órás tervezett áramszünetek vannak, így a légkondicionálás sem nyújt menekvést az országot sújtó hőhullám idején. A múlt héten ugyan a kormány több intézkedést – az állami hivatalnokok mentesítése a szombati munkavégzés alól, a biztonsági személyzet költségvetésének 50 százalékos csökkentése – is bejelentett, ez is kevésnek bizonyulhat. 

Sebaz Sarif miniszterelnök júniusban arról beszélt, hogy az országnak nincs elég pénze további szállítmányok biztosítására.

Az LNG ára az elmúlt két év alatt több mint a tízszeresére nőtt, előbb a járványt követő újranyitások, majd az orosz–ukrán háború hatására. Európa időközben egyre több LNG-t vásárol, az idén már 50 százalékkal többet vett az energiahordozóból, mint tavaly ugyanebben az időszakban. Az uniós tervek ráadásul az orosz gázt viharos sebességgel cserélnék LNG-re, megfosztva a fejlődő világot a nyersanyagtól.

Pedig 

nem is olyan régen Pakisztán még az LNG jövőjét jelentette, miután a mínusz 162 fokra hűtött gáz iránti igény a fejlett világban tetőzött. 

Azóta a technológiai fejlődés csökkentette az importterminálok építésének idejét és árát, míg az új gázmezők magának a terméknek vitték lejjebb az árát, elérhetővé téve a azt a fejlődő világ számára is. Amikor Pakisztán meghirdette terveit a hosszú távú szállításokra, több mint egy tucat vállalat jelentkezett, és 2017-ben az olasz Eni és a Gunvor kereskedőház nyert a pályázatokon.

Noha akkor ez jobb megoldásnak és olcsóbbnak tűnt a katari szerződésnél, 2021 októbere és 2022 júniusa között a cégek több mint egy tucat szállítmányt töröltek, miközben Európában tetőztek az árak. 

Hasonló eset szinte példa nélküli az LNG-piacon, hiszen a szállítások elmaradása gyakran 100 százalékos büntetést von maga után. 

A pakisztáni szerződések ezzel szemben csak 30 százalékos büntetést hoztak maguk után, vélhetően alacsonyabb árakért cserébe.

Mivel egy májusi LNG-szállítmány millió brit fűtőértékenként 12 dollárba került a hosszú távú szerződés értelmében, míg 30 dollárba az európai spotpiacon, a különbség bőven fedezte a büntetést. A történések hatására Pakisztán a csőd szélére került, és az európai LNG-igény más országok terveit is átrajzolhatja, így könnyen lehet, hogy India és Ghána sem tesz lépéseket LNG-fogyasztása növelése érdekében, míg az olyan szegényebb LNG-re szoruló országok, mint Mianmar vagy Bhután is bajba kerülhetnek.