Constantinescu a román közszolgálati rádióban beszélt arról, hogy Romániában a korábbi évek azonos időszakához képest többszörösére emelkedett a légitársaságokkal kapcsolatos panaszok száma, mivel

egyre több járat késik, egyre több járatot törölnek, és az emberek sokszor nem érik el a csatlakozást a kitűzött úti céljukhoz. 

A hatóság vékony jégen táncol, hogy ne okozzon a meglévőnél nagyobb bajt, ezért nem függeszti fel az érintett társaságok működését, és tartózkodik a szigorú szankcióktól. Az ANPC elnöke szerint:

A személyzet hiánya nem az utóbbi hetekben keletkezett probléma. Ezt előre lehetett látni. A légitársaságok mégis további járatokat hirdetnek, anélkül, hogy rendelkeznének működtetésük feltételeivel, sietnek beszedni rá a pénzt, de ha törölnek egy járatot, nem adják már vissza ugyanolyan gyorsan a jegy árát. Most az a legsürgősebb, hogy leállítsuk a kétséges járatoknál a jegyek értékesítését, hogy ne növeljük a károsult utasok számát.

Constantinescu elmondta, hogy az egyik általuk ellenőrzött légitársaság 73 ezer utast károsított már meg, de nincs elég tartaléka az utasok kártalanítására. A folyamat évekbe telhet, mert egy 10-12 millió eurós kiadás megingatná a cég gazdálkodását, és az ANPC elnöke szerint azt is figyelembe kell venniük, hogy az illető légitársaságnál még további 600 ezer foglalással rendelkező utas vár arra, hogy célba juttassák.

A Digi24 hírtelevízió szerint a bukaresti Henri Coanda nemzetközi repülőtéren – az ország legnagyobb légikikötőjében – idén több mint 7000 járat késett, és a 300-hoz közelít a törölt járatok száma.

03 July 2022, Hamburg: Passengers wait for check-in at Helmut Schmidt Airport. At the beginning of the summer vacations in the north, there is a big rush at the airport. Photo: Axel Heimken/dpa (Photo by AXEL HEIMKEN / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: Axel Heimken / AFP

Szárnyaszegett Európa

Európa-szerte káoszba fulladt a légi közlekedés. A koronavírus-járvány alatt a legtöbb légitársaság az alkalmazottak leépítésébe kezdett a kiadások optimalizálása miatt. Iparági vezetők szerint az egyes nemzetek kormányai a szigorú utazási korlátozásokat egyik pillanatról a másikra oldották fel, emiatt a légiiparnak nem volt ideje felkészülni az utazni vágyó tömegekre. Több repülőtéren fejetlenség volt a rengeteg utas és a hiányos személyzet miatt, a londoni Heathrow esetében több kép is felkerült a közösségi médiára rossz helyekre halmokba lepakolt, őrizetlen bőröndökről.

A bajt tovább tetézi, hogy a rossz munkakörülmények miatt több reptéren és légitársaságnál is tüntetések kezdődtek. A brüsszeli repülőtér korábban egy teljes napra leállt, az SAS pedig csődöt jelentett a pilóták munkabeszüntetése után. A munkavállalók mindenhol a fizetések és a munkahelyi körülmények rendezését követelik. A probléma megoldására Nagy-Britanniában a kormány elrendelte, hogy a reptéri munkaerő-toborzás közben rövidítsék le az ellenőrzések idejét. A reptéri munkához többek között a terrorelhárítás átvilágítására is szükség van, ami átlagosan tíz napot vehet igénybe. A kormány abban bízik, hogy a hivatalos ellenőrzések felpörgetésével gyorsabban fel tudják tölteni az üres munkahelyeket, amivel csökkenthetnék a légiiparra nehezedő nyomást.

A Lufthansa a személyzet hiánya és a nagyszámú utas okozta nyomást az Airbus A380-as 500 férőhelyes sugárhajtású repülőgépek ismételt forgalomba helyezésével próbálja minimálisra csökkenteni. Erre azért is szükség van, mivel a Boeing késik a megrendelt 777X repülőgépek leszállításával. Az A380-as gépek 2023 nyarán állhatnak újra munkába.

Kivérezteti a reptéri káosz a járvány által megtépázott légitársaságokat

Európában és az Egyesült Államokban is ezrével mondják le a járatokat a légitársaságok.