A pénteken hatályba lépett sürgősségi kormányrendelet alapján meghatározott 0,50 lejes (1 lej 80,23 forint) árcsökkentést a kőolajipari társaságok többsége alkalmazta, annak ellenére, hogy nem kötelező a lépés. 

Fotó: Rostás Szabolcs

A Nicolae Ciucă vezette balliberális kabinet által egy nappal korábban elfogadott jogszabály ugyanis nem teszi kötelezővé a töltőállomást működtető társaságok számára, hogy leszállítsák az energiahordozók árát, mindössze „önkéntes alkalmazkodást” ír elő számukra. A legnagyobb társaságok közül az OMV, a Petrom, a Rompetrol, a Lukoil és a Mol Románia kútjainál pénteken reggel a standard benzin literenkénti ára 8,10-8,20 (mintegy 650 forint) lej körüli szintre esett vissza, míg a gázolajé 9 lej alá süllyedt, és 8,70 (700 forint) körül alakul. Csütörtökön a standard benzin ára még átlagosan 8,7, míg a gázolajé 9,25 lej körül mozgott. Virgil Popescu román energiaügyi miniszter pénteken a közösségi oldalán posztolt bejegyzésében fotókat mutatott olyan töltőállomásokról, amelyek meglépték az 50 banis árcsökkentést, és köszönetet mondott azoknak a cégeknek, amelyek önkéntesen alkalmazzák a kormányzati javaslatot.

A három hónapig hatályos rendelet értelmében azoknak a kereskedőknek, akik üzemanyagáraikat 50 banival csökkentik, ennek felét megtéríti az állam.

 Az árkompenzációs mechanizmushoz csatlakozó forgalmazóknak az adóhatósághoz beküldött kimutatásaikban kell jelezniük, milyen mennyiségben és értékben adtak el árkedvezményes üzemanyagot. A kompenzáció úgy valósul meg, hogy eladott literenként 25 banival csökkentik az illető cég által befizetendő adót, vagyis annyival kevesebb nyereségégadót vagy áfát kell befizetniük az államnak. Az árkompenzáció idején a töltőállomások totemoszlopain a kedvezményes, a kútoszlopokon és a könyvelésben viszont a kompenzáció nélküli árat kell feltüntetni, a csökkenés ugyanakkor a nyugtákon már szerepel. 

Kormányzati becslések szerint a három hónapos időszakra meghirdetett üzemanyagár-kompenzáció 64 milliárd forintnak megfelelő összeggel terheli meg a román költségvetést. 

Nicolae Ciucă szerint az intézkedéssel elkerülték az üzemanyaghiányt és az energiahordozó esetleges racionalizálását Romániában, ahogy az szerinte egyes államokban történt. „Európai viszonylatban Romániában az egyik legalacsonyabb az üzemanyagok ára, és ennek így kell maradnia” – jelentette ki pénteken a román kormányfő. Ciucă hozzátette, az adóhatóságnak, a versenyhivatalnak és a fogyasztóvédelemnek a terepen kell ellenőriznie a kőolajipari társaságok árszabását, és ha nyerészkedést tapasztalnak, bírságot kell kiszabniuk. 

A bukaresti kormány nemrég fogadott el jogszabályt a válsághelyzeteket tisztességtelen üzleti előnyszerzésre használó nyerészkedők szankcionálásáról. 

A rendelet tisztességtelen piaci magatartásnak minősíti az indokolatlan áremeléseket, a mesterséges áruhiány előidézését, a termelés vagy értékesítés korlátozását, és ezeket az éves bevétel 0,1-től 1 százalékáig terjedő, de legalább 10 ezer lejes bírsággal sújtja.

A lakosság és a fuvarozó cégek elégtelen lépésnek tartják a kormányzati árkompenzációt, és keveslik a literenkénti 0,50 lejes lefaragást, annál is inkább, mivel az elmúlt év leforgása alatt szinte megkétszereződött az üzemanyag ára Romániában.

Az ország több városában csütörtök este is rendeztek tiltakozó akciókat, amelyek során az autósok megbénították a töltőállomások működését. A fuvarozók külföldi – elsősorban magyarországi – mintára árplafon bevezetését szorgalmazták, ezt azonban kormányzati illetékesek arra hivatkozva utasították el, hogy üzemanyaghiányt okozna a piacon.