Lejjebb vágta várakozásait a repülőgépek következő húszéves kereslete kapcsán a Boeing – írja a Reuters, hozzátéve, hogy a repülőgyártó számai az orosz piacot figyelmen kívül hagyva stabilak maradtak.

A vállalat szerint a világ légitársaságai 41,470 új repülőgépet vásárolhatnak a következő húsz év alatt, 

melyek háromnegyede egyfolyosós lehet. A Farnborough Airshow iparági vásár előtt nyilvánosságra hozott előrejelzést megelőző jóslatában a társaság még 43 610 gépes keresletre számított, azonban a vasárnapi becslés nem számol az orosz piaccal az orosz–ukrán háború okozta bizonytalanság miatt. Korábban a repülőgyártó 1540 gép iránti keresletet jósolt, mely Oroszországból érkezik. Ez azt is jelenti, hogy még a korábbi orosz számok hozzáadásával is alacsonyabb érték jön ki, mint a legutóbbi előrejelzés során.

A visitor photographs the General Electric GE90 engine of a Qatar Airways operated Boeing 777-3DZ passenger aircraft Farnborough Airshow, south west of London, on July 19, 2018. (Photo by Adrian DENNIS / AFP)
Fotó: Adrian Dennis / AFP

Ráadásul ezek az értékek úgy jöttek ki, hogy a következő tíz év alatt nőhet a kereslet, még Oroszország kihagyásával is. A Boeing szerint ugyanis 19 575 gépre lehet igény az előttünk álló évtizedben, ugyanakkor a társaság elnökhelyettese, Darren Hulst kiemelte, hogy 

a magasabb érték a 2021-es, nyomott hangulatú év kiesésének és a helyére kerülő 2031-nek az eredménye és a számok közel állnak a cég 2019-es jóslatához.

A Boeing csökkentette az utazók számának éves növekedési ütemére vonatkozó becslését is, a korábbi 4 százalékról 3,8 százalékra, valamint a légitársaságok flottájának bővülése kapcsán is alacsonyabb – 3,1 százalék helyett 2,8 százalék – növekedést vár. A széles törzsű gépekből 7670 helyett csak 7230 fogyhat a következő húsz évben, ám a légi szállítás növekedése 4 százalék helyett 4,1 százalék lehet évente.

A légitársaságok globális flottája így is duplázódhat 2041-re 

a repülőgyártó szerint, miután a légi forgalom 2024 elejére elérheti a koronavírus-járvány előtti szintet. Úgy látják, hogy a közeljövő keresletét egy esetleges sem akaszthatja meg, hiszen ezt a gazdasági viszonyok járvány utáni normalizálódása ellensúlyozza.

A teherszállító gépekből is 80 százalékkal több lehet szolgálatban a Boeing szerint 2041-re, miután történelmi szinteken teljesít a légi szállítás. Az e-kereskedelem terjedése pedig tovább erősítheti ezt a folyamatot, így a légi szállítás térnyerése közép- és hosszú távon is folytatódhat, akkor is, ha a tengeri szállítmányozás leküzdi az előtte álló kihívásokat.

Mivel 

a légi szállítás mindössze a globális 1 százaléka, egy kis változás is nagy hatással lehet a teherszállító gépek keresletére.