Rendkívül népszerűnek bizonyult Németországban a kedvezményes tömegközlekedési program, a 9 eurós (3644 forintos) havi bérlet megvásárlói minden regionális vonatra, villamosra és autóbuszra felszállhattak. 

12 August 2022, Baden-Wuerttemberg, Stuttgart: A ticket vending machine stands at a subway stop in Stuttgart-Sillenbuch. A dispute has arisen in the Baden-Württemberg state government over whether fare evasion should be a criminal offense.
Fotó: Bernd Weißbrod / AFP

A kormány ily módon is próbálta enyhíteni a megélhetési válságot, valamint energiatakarékosságra ösztönözni és csökkenteni  a jelentősen megdrágult autóhasználatot. Az akciónak köszönhetően 42 százalékkal többen vették igénybe a vasutat a 30 kilométernél hosszabb utakra, mint 2019-ben.

A szuperkedvezményes bérletprogram augusztus végén kifut, 

de a lakosság és a politikusok egy része valamilyen formában hosszabbítást szeretne elérni. A Kantar júliusi közvélemény-kutatásában a válaszadók csaknem 80 százaléka támogatta a 9 eurós program meghosszabbítását.

Csakhogy az ország pénzügyminisztere, Christian Lindner vonakodik. A múlt héten felháborodást keltett Twitter-bejegyzésével, amikor bírálta a polgárok „grátiszbarát mentalitását”, és azzal érvelt, hogy egy ilyen programot nem lehet hosszú távon fenntartható módon finanszírozni. 

A három hónapos akció mintegy 2,5 milliárd eurójába került a költségvetésnek.

Ugyanakkor a program segített fékezni az inflációt. A Német Gazdasági Intézet becslése szerint 

az árnövekedés júniusban mintegy két százalékkal lett volna magasabb a kormánynak a tömegközlekedést támogató és a hatósági árszabályozást szigorító lépései nélkül. 

A kölni intézet tanulmányát jegyző Melinda Fremerey szerint a programnak egyértelmű dezinflációs hatása volt, ugyanakkor érdemes elgondolkozni, hogy a ráfordított összeget fel lehet-e használni hatékonyabban, akár az alacsony jövedelmű háztartások inflációs terheinek enyhítéséhez. A kutató szerint a politikusoknak meg kell határozniuk, hogy egyszerre szeretnék-e kezelni a klímaváltozást az inflációval, vagy kifejezetten a pénzromlás elleni küzdelemre összpontosítanak.

Az infláció alakulása Németországban
 

Az utóbbi időben heves vita zajlott a program utazási szokásokra gyakorolt hatásáról is. Christian Lindner adatai szerint főként a szabadidős utazásokat pörgette fel, ám nagyon csekély mértékben csökkentette a mindennapi autóhasználatot, például a napi ingázást.

Egy müncheni tanulmány kimutatta, hogy a városban élők mindössze három százaléka használta kevesebbet gépjárműjét a bérlet bevezetése után, míg több mint egyharmaduk nyilatkozott úgy, hogy növelte a tömegközlekedés-használatot. A kutatók megjegyezték, hogy 

a válaszadók 22 százaléka életében először utazott vonattal és busszal, és a jövőben is igénybe tervezi  venni a szolgáltatást.

Az intézkedés támogatói szerint további pozitívum, hogy a szabadidős utazásokra is többen választották a vasutat és a buszokat a nyári időszakban.

9 Euro ticket
05 July 2022, Hessen, Frankfurt/Main: A woman buys a 9-euro ticket from a ticket machine. Since the introduction of the discounted ticket, the number of passengers using public transport has increased significantly.
Fotó: Boris Roessler / AFP

Lindner zöld és szociáldemokrata koalíciós partnerei ezért azt szorgalmazzák, hogy augusztus után is maradjanak kedvezményes utazási lehetőségek. Azzal érvelnek, hogy az még nem tetőzött Németországban. A hűvösebb idő beköszöntével a háztartásoknak jóval többet kell majd költeniük fűtésre, ráadásul az orosz gáz kiváltása még magasabbra emelheti az energiaköltségeket.

A kormánynak két lehetősége van: meghosszabbítja a bérletrendszert a mostani formájában, vagy vár egy kicsit a módosított változat kidolgozásával, mivel a közlekedési társaságok szeptemberre technikailag már nem tudnának átállni egy újabb megoldás bevezetésére.

A pénzügyminiszter olyan intézkedéseket javasol, amelyek közvetlenül növelik a háztartások jövedelmét, mint például az adósávok kiigazítása az infláció figyelembevételével. Ezzel több embernek tudnának segíteni, hiszen a buszokat és a vasutat a lakosság mindössze egyharmada veszi igénybe. rendszeresen.