Nagy fordulatot vett a tengeri hajóutak piaca idén: míg a világjárvány ezt az iparágat sújtotta a legjobban, mára minden megváltozott. Új társaságok alakultak, több tucat új hajó áll az utasok rendelkezésére – számol be az Independent

Aida cruise liners in Rostock, 18 July 2020, Mecklenburg-Western Pomerania, Rostock: The AIDAblu of the shipping company Aida Cruises arrives without passengers in the Baltic Sea resort Warnemünde, the AIDAmar had already arrived before. Both luxury liners are being prepared in the seaport for the resumption of cruise shipping in August and are also taking the crews on board again. They are the first cruise ships to arrive in Rostock after the start of the season, which was planned four months ago, was cancelled due to corona conditions. Photo: Sven Hoppe/dpa (Photo by SVEN HOPPE / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: Sven Hoppe / AFP

A számok egyelőre még nem érték el a 2020 előttit, de több biztató jel van a szektorban. A hajózás újraindítása óta több mint tízmillióan utaztak világszerte a tengereken, a legtöbb viszonylatban a teljes flotta üzemben van, a Covid-tesztelési követelmények globálisan enyhülnek.

Kelly Craighead, a Cruise Lines International Association (CLIA) elnöke és vezérigazgatója azt mondta: 

Az utasforgalom 2023 végére meghaladhatja a 2019-es szintet, úgyhogy fényes jövő áll a tengerjárókat üzemeltető társaságok előtt.

A kedvező előrejelzést az egyik vezető társaság, a Royal Caribbean Group adatai is alátámasztják, ők ugyanis április és június között 30 százalékos foglaltságnövekedést mértek, és a következő időszakra szóló jegyeik is egyre gyorsabban kelnek el.

Bizakodók az értékesítési ügynökségek is:

a Cruise.co.uk igazgatóhelyettese, Tony Andrews szerint szinte a 2019-es szinttel megegyezők az idei foglaltsági adataik. Egyre több fiatal érdeklődik a tengeri hajóutak iránt: a 20 év alattiak az utasok 8 százalékát teszik ki, de továbbra is a 60 év felettiek adják az utazóközönség gerincét.

Kihasználva a kedvező jövőképet, az ágazati szereplők is fejlesztésekbe fogtak. 

Összesen 22 új óceánjárót bocsátanak vízre, csak a Viking nevű társaság 15 hajóval bővíti a flottáját, igaz, ebben a folyami hajók is benne vannak. 

Közben a vendégek igényei is megváltoztak. Egyre többen keresik a kis hajós utakat és a folyami sétahajózást, valamint nő az érdeklődés a repülőutak nélküli, az Egyesült Királyság kikötőiből induló hajóutakra és a magasabb kategóriájú kabinokra is.

Five star luxury cruise ship Seabourn Encore arrives into Sydney Harbour, Seabourn Encore arrives into the harbour on Feb 01, 2017 in Sydney, Australia. The luxury vessel carries just 604 passengers in total luxury and weighs 40,000 tonnes.
Fotó: James D. Morgan / Getty Images

A fellendülést az is támogatja, hogy az elmúlt években a Covid-járvány miatt gyakorlatilag nem lehetett utazni, és a lakosság most igyekszik „pótolni” ezeket a nyaralásokat.

Tény, hogy az NCL 2000 felnőttek körében végzett felmérése szerint az év elején az utasok hosszabb, egzotikusabb pihenéseket terveztek, és csaknem 9 milliárd fonttal többet költenek utazásra, mint 2019-ben.

Új jegyrendszerrel dolgoznak

Az igények tehát nőttek, amit egyelőre az is táplál, hogy a társaságok átalakították a tarifáikat. Általában véve még a járvány előtti szinten vannak a jegyárak, annak ellenére, hogy a cégek költségei meredeken nőttek. Sok társaság átalakította jegyvásárlási rendszerét. A menetjegy immár nem tartalmaz minden szolgáltatást, az alkoholos italokért, szórakozási lehetőségekért, programokért külön kell fizetni, a viteldíjon felül.

A környezetvédők nem örülnek

Minden eddiginél több hibrid hajtású hajó szeli a tengerek vizét, egyre több cseppfolyósított földgázt (LNG) használnak a kikötőkbe való be- és kihajózáshoz, fejlesztik a szennyvízkezelő rendszereiket, és szűrik a kipufogógázokat – hangsúlyozzák a hajótársaságok. Ám ez nem nyugtatja meg a környezetvédőket. 

Szép szavak, de kevés cselekedet

– reagált a német környezetvédelmi szövetség (NABU) ügyvezető igazgatója, Leif Miller. Szerinte a legtöbb flotta továbbra is a mérgező fűtőolajjal üzemel, és a társaságok csak lassan mozdulnak el a környezetbarát működés felé. Úgy véli, hogy a legtöbb társaság ugyan rendelkezik klímastratégiával, de a „zöld” megoldások egyelőre apró kiegészítéseket adnak a belső égésű motorokhoz. Emellett a hajótársaságok „környezetvédelmi mérlegét” az is rombolja, hogy sokszor a tervezettnél jóval kevesebb utas van a fedélzeten, tehát az egy főre vetített kibocsátás nagymértékben nő.