Kaliforniában 2035-től teljes egészében betiltják a belső égésű motorral szerelt új autók, terepjárók és teherautók forgalmazását – döntött a szövetségi állam szabályozótestülete.

Cylinder,Head,Of,A,Car,Engine.,Sixteen,Valves.,Repairing,Car.
Fotó: Shutterstock

A Kaliforniai Légszennyezést Ellenőrző Testület (California Air Resources Board) döntése szerint ugyan 2035-ben az értékesített autók ötöde még lehet tölthető hidrid, amelyet részben belső égésű motor működtet, ám a fennmaradó modelleknek teljesen elektromos vagy hidrogénhajtásúaknak kell lenniük.

A szabályozás szerint az első határidő 2026 lenne, amikorra az értékesített új autók harmadának úgynevezett nullakibocsátásúnak kell lennie – ez az arány idén az első negyedévben 16 százalék volt Kaliforniában, vagyis az előírás fele.

Ha a határozatot végrehajtják, Kalifornia államban felére csökkenne a járművek károsanyag-kibocsátása, bár a döntés alapján a már üzembe helyezett benzin- és gázolajüzemű autók további használata megengedett lesz, és a használtautó-piacot sem korlátozzák.

Kalifornia példáját más államok is követhetik, az Egyesült Államok szövetségi államai közül már 17-ben fogadtak el a belső égésű motorok kivezetésére bizonyos intézkedéseket, de ezek közül messze a legambiciózusabb a csütörtöki kaliforniai döntés.