A hajnani elöljárók a hibridekkel sem lesznek  kíméletesek – csak a hálózatról tölthetőek élveznek kivételt –, így ezek mellett kizárólag tisztán elektromos, valamint üzemanyagcellás autókat lehet majd forgalomba hozni Kína legdélibb tartományában.

After 8 years construction, Ocean Flower Island, the artificial archipelago off the north coast of Danzhou in Hainan is to open as scheduled. Ocean Flower Island, or Sea Flower Island, is an under-construction, artificial archipelago located off the north coast of Danzhou, Hainan, China, west of the Yangpu Peninsula. The project, being built by the Evergrande Group, will consist of three independent islets with a total area of 381 hectares (940 acres). The project has received an investment of 160 billion RMB (US$24 billion) and is scheduled for completion in 2020. (Photo by Stringer / Imaginechina via AFP)
Fotó: Imaginechina via AFP

Az intézkedés a használtautó-forgalmat is érinti, ugyanis aki magánforgalomban lecserélné benzines vagy dízelautóját, az csakis elektromosat vehet, igaz, abból használtat is. A fosszilis üzemanyaggal hajtott kocsik így akár pár éven belül kikophatnak a forgalomból Hajnan tartományban, ahol a becslések szerint 2030-ra az alternatív hajtású autók részaránya már elérheti a 45 százalékot is. 

Mindez hatalmas változást jelent egy évtizeden belül, hiszen a Hajnan szigetről elnevezett tartomány lakosainak száma meghaladja a 9,3 milliót, területe pedig Magyarországénak alig a harmada. A helyhatóság kedden jelentette be a döntését, eleget téve a klímaváltozás ellen összehangolt küzdelem rájuk rótt társadalmi kötelezettségének. 

A közszolgáltató vállalatoknál már javában zajlik az átállás, csak azok a járművek maradhatnak forgalomban, amelyek kiváltása műszakilag nem lehetséges vagy lecserélésük a leselejtezésükig nem éri meg. Ezeket leszámítva a közszolgáltatásban már 2025-ben csak tiszta energiaforrással hajtott járművek vesznek részt. 

Ugyanígy a magánszférát is ösztönzik a mielőbbi átállásra,

a kölcsönzőket, fuvarmegosztókat és a közösségi autóhasználatra szánt flották megtisztítását is felgyorsítják, akár adminisztratív eszközökkel is. Utóbbiak között a szaksajtó a parkolási lehetőségek korlátozását és belső égésű motorral szerelt gépkocsikra vonatkozó magasabb parkolási díjak alkalmazását említi, továbbá a nagyobb városok esetében a behajtási korlátozás elrendelését. A lényeg, hogy ne érje meg a lakosságnak a hagyományos autók használata.

 

Emellett a tartomány a töltőhálózat intenzív kiépítésébe fogott, azaz az infrastruktúra hiánya sem hátráltathatja majd az átállást. Jelenleg hét elektromos autóra jut egy töltőpont, ezt az arányt három éven belül kettő és félre csökkentik. 

Arra törekednek, hogy a sűrűn lakott területeken 

egy kilométeres sugarú körben mindenki találhasson töltőállomást, 

míg vidéken legfeljebb öt kilométeren belül tankolni lehessen majd. Vagy kicserélni a lemerült akkumulátorokat, ami egy-két percnél alig vesz el több időt igénybe. Hainan még az idén vállalatot alapít a cseretelepek megépítésére és üzemeltetésére. 

Mint ismert, a kínai elektromos luxusautókat gyártó Nio nemrég jelentette be, hogy Magyarországon építi első európai gyárát, igaz, ott nem villanyautókat, hanem az említett cseretelepek berendezéseit fogják gyártani. Ilyenekből már komplett hálózat működik például 

Norvégia nagyobb városaiban,

 a németországi hálózat kiépítése pedig folyamatban van, ennek ellátásában akár a magyar gyár is szerephez juthat. 

Hajnan a villanyautók szervizelésének problematikáját is kiemelten kezeli.

Ennél azonban nagyobb probléma, hogy biztosítani tudják a stabil áramellátást a felmelegedés, a pusztító aszály közepette. 

A jelenlegi extrém időjárási körülmények miatt Kína számos településén korlátozni kellett már az energiahasználatot. Az áramellátás ingadozását az ipar is megsínylette, tucatszám állítják le a termelést az energiaigényes üzemekben. A megbízható villamosenergia-ellátás biztosítása azonban túlnő a tartományi kereteken, központi cselekvési tervet és fellépést igényel.