III. Károly király évekig készült arra, hogy az uralkodó szerepébe lépjen, de közben sem tétlenkedett: egy jövedelmező vállalkozást épített ki. A Duchy Originals eredetileg azért jött létre, hogy a herceg földbirtokairól származó termékeket értékesítse, és idővel az Egyesült Királyság legnagyobb bioélelmiszer- és italgyártójává nőtte ki magát. A cég adózás előtti eredménye a tavaly márciussal záródó pénzügyi évben 3,6 millió font volt.
A kezdetben bukdácsoló vállalkozás akkor kezdte el kinőni magát, amikor 2009-ben partnerségre lépett a Waitrose-zal, az egyik legnagyobb brit élelmiszer-kereskedő hálózattal.
A Waitrose exkluzív jogokat szerzett a hercegi termékek forgalmazására.
A jövő azonban bizonytalan, a várakozások szerint a bizniszt Károly legidősebb fia, Vilmos herceg vezeti majd tovább.
III. Károly több évtizeden keresztül foglalkozott az organikus földművelés és állattenyésztés rejtelmeivel, még jóval azelőtt kezdte el érdekelni a téma, hogy ez világszerte divatba jött volna. Az első nagyobb sikert a Duchy Originalsnak egy 1992-ben forgalomba hozott gabonakeksz hozta.
Kezdetben a cég termékeit luxuscikkeket forgalmazó boltokban lehetett kapni – ilyen volt például a Harrods vagy a Fortnum & Mason.
A Waitrose-megállapodás később jött létre, amikor világossá vált, hogy a hercegi javakra a sznobokon túl is van vásárlói igény – bár hozzá kell tennünk, hogy a Waitrose is felső kategóriás üzletláncnak számít.
III. Károly fejére 2300 milliárd forintot érő korona kerülAmi Magyarországon a Szent Korona, az Nagy-Britanniában a birodalmi állami korona, illetve a Szent Eduárd-korona. Mindkét fejdísz az új király birtokába kerül, ám nem mindegy, mikor melyiket használja. |
A vállalkozás a sikerek láttán megpróbált betörni az amerikai piacra is, ezt azonban nagyon szerencsétlen módon a globális pénzügyi válság idején kezdték el – a vége csődközeli állapot lett. Ekkor, 2009-ben fordult a trónörökös a Waitrose-hoz.
A búzakeksz piacra dobását követően 25 évvel, 2017-ben a termékpaletta már 300 elemből állt:
gyümölcsök, zöldségek, húskészítmények, sör. Az éves forgalom elérte a 200 millió fontot, több mint 30 országba exportálnak – többek között immár az Egyesült Államokba is.
A jövedelmező vállalkozásból azonban az újdonsült uralkodó egyetlen penny nyereséget sem vett ki: a teljes profitot jótékony célokra fordította.
A cég valószínűleg jó kezekben lesz, amikor Vilmos átveszi, hiszen a herceg a Cambridge-i Egyetemen folytatott agrármérnöki tanulmányokat.
Arra azonban nem számítanak a királyi családhoz közel álló kommentátorok, hogy Vilmos ugyanolyan szenvedéllyel veti bele magát a biogazdálkodásba, mint ahogy édesapja tette.