Májustól augusztusig világszerte mintegy egymilliárd dollárt költöttek a tengeri fuvarozók a jeges tengereken is közlekedni képes használt tankerek beszerzésére, ami körülbelül ötszöröse az egy évvel korábbi összegnek – közölte hétfőn a londoni E. A. Gibson Shipbrokers Ltd. 

An aerial photo shows a tanker advancing in a sheet of drifting ice off Abashiri, Hokkaido Prefecture on Jan. 18, 2020.
Fotó: Ryohei Moriya / AFP


Az szankcióinak értelmében ugyanis jövő évtől tilos orosz olajat és egyéb üzemanyagot exportálni, a fuvarozóknak ezért a Balti-tenger helyett, ahol Oroszország legjobb termináljai találhatók, sokkal távolabbi célállomásokra kell hajózniuk, ahol sok esetben  jeges vizeken kell áthaladniuk.
 

Azoknak a vállalatoknak, amelyek télen orosz kőolajat akarnak szállítani, úgynevezett jégosztályú hajókra lesz szükségük

– mondta a Bloombergnek Richard Matthews, a hajózási ügynökcég kutatási vezetője. 

Matthews szerint a májustól augusztusig tartó időszakban 42 használt, jégosztályú tankhajó eladására került sor, szemben az egy évvel korábbi 12-vel. 

Ezek együttes szállítási kapacitása körülbelül 4 millió tonna volt, és főként nyersolaj szállításra alkalmasak.

A vevők között főként kínai, török és egyesült arab emírségekbeli cégek tűnnek fel – tette hozzá Matthews.